خانه  :: اساتید  :: اخبار

به گزارش خبرگزاری ایرنا
جنبش دانشجویی نیازمند گفتمان عدالتخواهی و فساد ستیزی است



جنبش دانشجویی نیازمند گفتمان عدالتخواهی و فساد ستیزی است

زنجان- ایرنا- نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم شورای اسلامی گفت: در شرایط حاضر جنبش دانشجویی در کشور باید توجه خود را به گفتمان عدالتخواهی و فساد ستیزی معطوف کند.

به گزارش ایرنا، اکبر اعلمی شامگاه دوشنبه در جمع شماری از دانشجویان دانشگاه زنجان افزود: جنبش دانشجویی در کشور طی 63 سالی که از عمر آن می گذرد نقش های برجسته ای را در مقاطع مختلف در کشور ایفا کرده و پس از انقلاب در تشکیل نهادهای انقلابی همچون سپاه، جهادسازندگی و انقلاب فرهنگی نقش  مهی داشته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه انقلاب فرهنگی از مسیر اصلی خودش خارج شد و نتایج خوبی در پی نداشت، اظهار کرد: قشر دانشجو به واسطه آگاهی و آزادگی که در آن وجود دارد، همواره به عنوان یک مرجع در جامعه تلقی می شود و می تواند در شئون مختلف جامعه تاثیرگذار باشد.
اعلمی با بیان اینکه چهار نوع رویکرد و نگاه به دانشجو در زمان حاضر در کشور وجود دارد، گفت: یک نگاه که من از آن به نگاه 'برگ رأیی' تعبیر می کنم، به دانشجو و دانشگاه به عنوان ابزاری برای کسب رأی در انتخابات نگاه می کند و به محض به قدرت رسیدن، دیگر توجهی به جنبش دانشجویی ندارد.
اعلمی اظهار کرد: رویکردی دیگری هم به دانشجو به عنوان پیاده نظام و عامل سرکوب نگاه می کند و دانشجو را مهره ای برای سرکوب منتقدان در دانشگاه میبیند.

وی ادامه داد: یگ نگاه هم دانشجو را فاقد روح، مسئولیت و مسئولیت پذیری می خواهد و مطلوب آنان این است  که دانشجو سرش در کتاب و دانشگاه نیزهمچون گورستان خاموش باشد.

این فعال سیاسی افزود: یک نگاه هم دانشجو را به عنوان یک سرمایه اجتماعی و عنصری فعال، پویا، مسئول، آزاده و تاثیر گذار در جامعه تلقی می کند و در این رویکرد دانشجو نسبت به پیرامون خودش حساس است  و به مثابه دماسنج جامعه عمل میکند.

وی تصریح کرد: در این نوع نگاه، دانشجو به جای پیرو بودن، پیشرو است، همانند جنبش دانشجویی قبل از انقلاب که مطالبه گر بود.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی به ضرورت ایجاد توانایی نقد در جنبش دانشجویی اشاره کرد و گفت: قدرت هر چه بیشتر فربه تر شود و کمتر نقد شود به همان میزان نیز دچار استبداد رأی می شود.
اعلمی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی، ضد استبدادی و ضد استعماری بود، خاطرنشان کرد: اکنون نیز این روحیه در دانشجویان وجود دارد منتهی باید جنبش دانشجویی در شرایط حاضر گفتمان خود را از استبداد ستیزی و استعمار ستیزی به عدالتخواهی و فساد ستیزی معطوف کند.

http://www.irna.ir/

;
ارسال شده در مورخه: 16-9-1395