خانه  :: اساتید  :: اخبار

فدراسیون سرآمدان علمی ایران مقاله آقای دکتر شهروس وند
و آقایان عباسپور و پاشایی را مشمول دریافت تشویقی مجلات برتر گروه ج فدراسیون سرآمدان قرارداده و ...



بنا به اعلام فدراسیون سرآمدان علمی ایران مقاله آقای دکتر هاشم شهروس وند دانشیار گروه شیمی و آقایان سعید عباسپور دانشجوی کارشناسی ارشد و بابک پاشایی دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه زنجان با عنوان:

A ruthenium tetrazole complex-based high efficiency near infrared light electrochemical cell

که در مجله Chemical Communications  منتشر شده است مشمول دریافت تشویقی مجلات برتر گروه ج فدراسیون سرآمدان شده و  مبلغ 100 میلیون ریال تشویقی به آن تعلق گرفت.

در سال های اخیر منابع و ادوات نوری که دیود های نورگسیل (LED) نام گرفته اند به طور چشمگیر و گسترده ای در جهان امروزی جایگزین منابع قدیمی پر مصرف و منابع نوری شده است. با این وجود نسل بسیار جدیدی بنام سلولهای نورگسیل الکتروشیمیایی (LECs) به دلیل کاهش شدیدی هزینه های ساخت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نسل جدید منابع و ادوات نوری که دیود های نورگسیل (LED)  نام گرفته اند به طور چشمگیر و گسترده ای در جهان امروزی جایگزین منابع قدیمی پر مصرف و کم بازده منابع نوری شده است که اصطلاحا لامپ های حبابی نامیده می شوند. دیود های نورگسیل ویژگی های منحربفردی از جمله بازده بالا، پایداری و طول عمر بیشتر و روشنایی و توان چنیدین برابری را نسبت به نسل های قدیمی تر از خود نشان می دهد. نسل جدید دیود های نور گسیل برپایه ترکیبات آلی (OLED) نسبت به نسل اتصال مثبت و منفی دارای ویژگی های برجسته تری شامل امکان تولید طیف وسیعی از رنگ های متفاوت و نشر های خالص، بازده و توان بالا، قدرت تفکیک بالا و همچنین قابلیت انعطاف پذیر پنل های یکپارچه می باشد که هم اکنون به طور وسیعی توسط شرکت های تجاری در مقیاس وسیع در بازار مصرف توزیع شده است. از بزرگترین محدویدت های OLED ها می توان به ساخت این دیود ها اشاره کرد که شامل لایه نشانی چندین لایه از مواد است که پیچیدگی زیادی به این دسته از منابع نوری می بخشد. از اینرو نسل بسیار جدیدی که سلولهای نورگسیل الکتروشیمیایی (LECs) نامیده می شود بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است چرا که که تعداد لایه های مورد استفاده به طور محسوس کاهش یافته که منتج به کاهش هزینه و مراحل آماده سازی و ساخت این سلولهای شده است.

در این تحقیق سلولهای الکتروشیمیایی نورگسیل که برپایه کمپلکس هایی از فلز روتنیم با لیگاندهایی که حاوی چهار اتم نیتروژن در یک حلقه پنج تایی بوده که اصطلاحا تتراوزل نامیده می شوند برای اولین بار تهیه و مورد تست قرارگرفت. به طور جالبی این سلولها در ناحیه مادون قرمز نزدیک (Near Infrared) ، بیشتر از 700 نانومتر، از خود نشان می دهند که این درحالی است که نشر در این ناحیه به دلیل محدودیت گاف انرژی و انرژی کم نیاز به همنشینی عوامل مختلفی است که امکان بررسی های بیشتر را با محدویت مواجه کرده است. نتایج این کار پژوهشی که در ژورنال  Chemical Communications   به چاپ رسیده است به بسط و تبیین این دسته از سلولهای جدید نور گسیل می پردازد.

لازم به ذکر است این کار پژوهشی در گروه شیمی دانشگاه زنجان توسط آقای سعید عباسپور دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان به راهنمایی دکتر هاشم شهروس وند دانشیار گروه شیمی معدنی صورت گرفته است. همچنین دانشجوی دکتری شیمی معدنی دانشگاه زنجان جناب آقای بابک پاشایی کارهای محاسباتی را با کمک پروفسور Filippo De Angelis و Eros Radicchi و Francesco Bonaccorso  به انجام رسانده اند.

شایان ذکر است مقاله پیشین آقای دکتر شهروس وند و اقای پاشایی با عنوان:

Influence of Ancillary Ligand in dye-sensitized Solar Cells

در مجله Chemical Reviews  از مجلات گروه ب فدراسیون سرآمدان به چاپ رسیده که از حمایت 200 ملیون ریالی برخوردار شده است و آقای بابک پاشایی نیز از حمایت فرصت مطالعاتی فدراسیون سرآمدان استفاده کرده اند.

 


ارسال شده در مورخه: 4-4-1396

آخرين اخبار با موضوع: معاونت پژوهشی

کسب رتبه ج

برای نشریه "زیست فناوری گیاهان دارویی" (27-12-1402)

   

فرصت مطالعاتی آقای دکتر فرجمند

بعنوان فرصت مطالعاتی برتر دانشگاه زنجان (21-12-1402)

   

تقدیر از اعضای هیات علمی برتر

در همکاری با جامعه و صنعت در دانشگاه زنجان (12-12-1402)

   

تقدیر از اساتید

دانشگاه زنجان (12-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
معاونت پژوهشی

محققان دانشگاه زنجان در بین دانشمندان