خانه  :: اساتید  :: اخبار

همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی
نخستین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی در دانشگاه زنجان در حال برگزاری میباشد



به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نخستین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی در سالن همایش های سهروردی دانشگاه زنجان در حال برگزاری میباشد.

دبیر علمی همایش، بهرام ملکی زنجانی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۳۰ مقاله به این همایش ارسال شده است، گفت: بعد از بررسی مقالات در حدود ۳۰ مقاله از دور رقابت کنار گذاشته شد و ۱۳ مقاله برای سخنرانی و تعدادی نیز جهت ارائه به صورت پوستر انتخاب شدند.

بهرام ملکی زنجانی با بیان اینکه این همایش برای نخستین بار به میزبانی و در دانشگاه زنجان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این همایش با حضور محققین زیست فناوری کشور و شبکه‌های علمی در راستای هم افزایی بیشتر در این بخش برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی همه به صورت جزیره‌ای در کشور کار کرده و از کارکردهای یکدیگر بی خبر هستیم، تصریح کرد: این پازل‌ها باید به یکدیگر چسبیده و هم افزایی ایجاد شود تا نتیجه موردنظر کسب شود.

دبیر همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران با بیان اینکه این قبیل همایش‌ها می‌تواند به صورت استارت‌آپ‌ها مطرح شود، گفت: در برگزاری این همایش سعی شده از تشریفات صوری دوری شود.ملکی زنجانی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر رویکرد به استفاده از گیاهان دارویی در قبال استفاده از داروهای شیمیایی افزایش پیدا کرده است، افزود: بحران آب چند سال دیگر دامن‌گیر طبیعت خواهد شد و گونه‌های گیاهی مختلف را از دست خواهیم داد.

ملکی زنجانی با بیان اینکه در کنار این همایش نمایشگاهی از 40 گونه کمیاب گیاهی در دانشگاه زنجان دایر شده است، ابراز کرد: طی چند هفته گذشته در دانشگاه زنجان چندین همایش برگزار شده که در همین راستا باید از تلاش‌های صورت گرفته، مسؤولان دانشگاه در برگزاری این همایش نیز تقدیر کرد.

در ادامه محمدباقر رضایی رئیس اتحادیه انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: در کشور توجهی به ارزش افزوده کشت گیاهان دارویی نمی شود، بنابراین فقط 500 نوع از گیاهان دارویی در ایران کشت می شود.

وی با اشاره به مزیت‌های گیاهان دارویی تصریح کرد: در کشور ایران و در مناطق مختلف کشور 500 گونه گیاهی کشت می‌شود.وی با بیان اینکه در کشور چندین نوع اقلیم وجود دارد، گفت: شرایط اقلیمی ایران به گرم و خشک، سرد و کوهستانی، معتدل و مرطوب و گرم و مرطوب تقسیم‌بندی می‌شود.

رضایی با بیان اینکه اقلیم در تولید قارچ‌های دنبلان رعد و برق تاثیر بسیار بالایی دارد و باعث تولید این گونه از قارچ‌های گرانقیمت می‌شود، افزود: در ایران گونه‌های مختلف گیاهان دارویی وجود دارد که با بارش باران نیز رنگ آنها تغییر کرده و در گل‌سنگ‌ها رشد می‌کنند.

وی با اشاره به نقش زنبور عسل در تولید گیاهان، خاطرنشان کرد: برای تولید 25 گرم عسل 400 هزار زنبور عسل 20 هزار گل را ملاقات می‌کنند و زنبور عسل هفت مرتبه فاصله بین کره ماه و زمین را که در حدود 380 هزار و کیلومتر است، طی می‌کند.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی گیاهان دارویی ایران با بیان اینکه از یک سال گذشته استارت‌آپ‌های داروهای گیاهی آغاز شده و برگزار می‌شود، تصریح کرد: نخستین همایش استارت‌آپ‌ها در شهرکرد برگزار و برای محصول زعفران نیز در حال بررسی و برگزاری است.

رضایی با تاکید بر اینکه در مطالعه آفات و بیماری‌های داروهای گیاهی مشکلات بسیار زیادی وجود دارد، گفت: ایجاد پایلوت فرآوری نیز از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است.وی از برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی گل محمدی خبر داد و گفت: این کنگره تا اردیبهشت‌ماه سال آینده و با همکاری مشترک آستان قدس رضوی و مرکز تحقیقات و توسعه منابع کشاورزی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پس از 100 سال همایش چای و دمنوش‌های گیاهی در ایران برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: قول‌های مساعدی داده شده تا سال آینده این همایش به صورت بین‌المللی برگزار شود، چراکه چای ایران باید به جهانیان معرفی شود.

ولی‌الله مظفریان در همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران، با بیان اینکه در کشور ایران 8 هزار گونه گیاهی وجود دارد، اظهار کرد: در منطقه آذربایجان گونه‌های گیاهی بسیار متنوع و خوبی وجود دارد.

وی با اشاره به جمع آوری 55 هزار گونه گیاهی از کشور، خاطرنشان کرد: در منطقه‌ وسیع آذربایجان که گیاهان دارویی از تنوع بالایی برخوردار هستند، 500 گونه گیاه دارویی وجود دارد.پدر علم گیاه شناسی ایران با بیان اینکه گونه‌های گیاهان دارویی به صورت خودرو رشد می‌کنند، افزود: در این بین 86 گونه داروهای گیاهی در ردیف‌های داروهای گیاهی کاشته شده هستند.

مظفریان با اشاره به اینکه 200 گونه داروی گیاهی معطر در کشور چون نعناع و جعفری و ... وجود دارد، تصریح کرد: 40 گونه گیاه دارویی آفتاب پرست نیز در کشور وجود دارد.وی با تاکید بر اینکه بسیاری از گیاهان دارویی به صورت غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: داروهای گیاهی ما باید بر سر سفره های مردم قرار گیرد.

پدر علم گیاه شناسی ایران با تاکید بر اینکه داروهای گیاهی اگر به صورت روزمره تناول شوند بسیاری از بیماری‌ها علاج خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما باید در کشور روی 8 هزار گونه گیاهی موجود تمرکز کرده و آنها را پیگیری کنیم.

مظفریان با بیان اینکه باید به دنبال به روز کردن اطلاعات در حوزه داروهای گیاهی بود، اظهار کرد: باید یک سری آزمایش‌های تحقیقاتی برای ادامه کار بر روی گیاهان دارویی خود داشته باشیم.وی با تأکید بر دوری از نابود کردن ذخایر طبیعی، افزود: ما باید خودمان را با طبیعت وفق داده و بعد از آن از منابع موجود استفاده کنیم

سپس رئیس دانشکده داروسازی زنجان مهرداد حمیدی با بیان اینکه زنجان استان علم و عرفان است، اظهار کرد: همایش امروز یک همایش وزین و اصیل علمی است.

وی با اشاره به اینکه همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی ایران برای نخستین بار به میزبانی و در دانشگاه زنجان برگزار می‌شود، تصریح کرد: بدون توجه به تک تک بعدهای فناوری در کشوری که می‌خواهد با اراده و دانش بومی خود حرکت و با دنیا ارتباط زنده ایجاد کند، پیشرفت غیرممکن است.

رئیس دانشکده داروسازی زنجان با بیان اینکه پیشبرد امور امروز با همگرایی و همکاری همه در دنیا امکان‌پذیر است، گفت: هیچ راهی نداریم جز اینکه همه در کنار هم با همه توان کار کنیم.حمیدی با تأکید بر این که مرزبندی و خطوط‌ها بین دستگاه‌های مختلف صحیح نبوده و راه‌ها را با سختی و چالش‌های خودساخته روبه‌رو می‌کند، افزود: فرصت و منابع ما امروز به شدت نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا در حوزه فناوری یک رقابت سخت شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: فناوری همگرا کردن علم و زندگی است.رئیس دانشکده داروسازی زنجان با بیان اینکه گیاهان دارویی از مزیت‌های بومی و ملی کشور ماست، گفت: در این راستا نباید درگیر افراط و تفریط شویم که متاسفانه در بخش گیاهان دارویی دچار این مهم شده‌ایم.

حمیدی با تاکید بر اینکه کشورهای بزرگ توسعه یافته در بخش سلامت ریشه‌های تاریخی خود را حفظ می‌کنند، ابراز کرد: کشورهایی چون چین و هند در 20 سال آینده با برنامه‌ریزی انجام شده بازار دارویی جهان را قبضه خواهند کرد.

  در ادامه محسن نجفیان رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه این سمینار در نوع خود منحصر به فرد است و اولین سمیناری است که در حوزه زیست فناوری گیاهان دارویی صورت گرفته است،گفت: امروز بحث گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی گرهی است که در جامعه امروز وجود دارد و نگاه عالمانه به این مسئله می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند که امید است از رهاوردهای این سمینار این باشد که نسبت به مشکلات این عرصه شناخت کامل‌تری پیدا کنیم.

گفتنی است این همایش هم اکنون در سالن همایش های سهروردی دانشگاه با حضور اساتید، دانشجویان و صاحب نظران این رشته در حال برگزاری می باشد.

 

 


 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 12-6-1396

آخرين اخبار با موضوع: سخنرانی/کنفرانس/دوره/کارگاه آموزشی برگزار شده در دانشگاه

معاونت فرهنگی و اجتماعی_ دایره قرآن و عترت برگزار می کند

سه شنبه های قرآنی (تدبر در قرآن)، زمان: سه شنبه ها (27-01-1403)

   

معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار می کند

دیدار دانشگاهیان با جناب سرهنگ بیرانوند فرمانده محترم تیپ 216 زرهی شهید مخبری ارتش زنجان، زمان: 27 فروردین 1403 (27-01-1403)

   

معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار می کند

ثبت نام در کارگاه آموزشی "پیشگیری از سرطان سینه"، زمان: 26 تا 28 فروردین ماه (26-01-1403)

   

معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار می کند

اجتماع بزرگ دانشگاهیان در حمایت از مظلومین و مجاهدت غیورانه ایرانی، زمان: یکشنبه 26 فروردین ماه 1403 بعد از نماز ظهر و عصر (26-01-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
سخنرانی/کنفرانس/دوره/کارگاه آموزشی برگزار شده در دانشگاه

معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت اداری و مالی دانشگاه زنجان برگزار می کند