خانه  :: اساتید  :: اخبار

کارگاه زلزله وتاثیر آن برعملکردلرزه ای سازه هابرگزارشد
کارگاه تخصصی و نمایشگاه در خصوص زلزله و تاثیر آن بر عملکرد لرزه ای سازه ها در دانشگاه زنجان برگزار شد



 

کارگاه تخصصی و نمایشگاه در خصوص "زلزله و تاثیر آن بر عملکرد لرزه ای سازه ها" با عنوان درس هایی از زلزله کرمانشاه با همکاری دانشکده مهندسی دانشگاه زنجان و سازمان نظام مهندسی استان در سالن همایش های سهروردی دانشگاه با حضور مهندس مجتبی زاده ریاست سازمان مهندسی استان و دکتر کرامتی مدیر کل مدیریت بحران، نماینده جعیت هلال احمر استان، اعضای سازمان نظام مهندسی استان، نمایندگان سازما­های اجرایی استان و اساتید و دانشجویان برگزار گردید.

مدیر کل مدیریت بحران استان با مروری بر زلزله­ های گذشته و انواع خسارت های وارد بر سازه­ ها را در طول سالیان گذشته درخصوص کاهش آسیب­ها در طول سالیان مختلف و دلایل آن سخنانی ایراد کرد. وی تجربیات بدست آمده در زلزله کرمانشاه در زمینه مدیریت بحران را تشریح نموده و گفت ارتقای فرهنگ مواجهه با سوانح طبیعی نظیر زلزله از طریق آموزش همگانی از موضوعات مورد تاکید بوده است که در این زمینه نیاز به همکاری و مشارکت سایر ارگان و سازمان ها و نهادها علی الخصوص هلال احمر وجود دارد؛ و تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی و فناوری های ارتباطی در مدیریت بحران نیز از موضوعات مورد بحث و بررسی وی بود.

در ادامه کرامتی در خصوص اقدامات انجام گرفته در زلزله کرمانشاه گفت: اقدامات وزارت کشور برای مدیریت بحران این زلزله از همان لحظات اولیه وقوع زمین لرزه شروع گردید و این اقدامات با تقسیم وظایف مناسب تاکنون ادامه یافته است. در پایان وی اظهار امیدواری کرد که با مساعدت مجلس شورای اسلامی و بر اساس ضرورت ها و نیازهای موجود، لایحه مدیریت بحران کشور مورد حمایت و تایید قرار گیرد.

 سپس رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، تفاوت­ های زلزله کرمانشاه را با زمین­ لرزه ­های قبلی تشریح نمود و گفت: یکی از موضوعات مهم در این زمین لرزه وجود سازه هایی بوده است که بر اساس ضوابط و مقررات ساخته شده بودند و به عبارت دیگر در منطقه زلزله زده سازه های مهندسی زیادی وجود داشته است. بنابراین این زمین لرزه به عنوان یک چالش و فرصت برای جامعه مهندسی کشور بوده است؛ و با تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس شورای اسلامی بعد از زلزله منجیل در طول این سال­ها شاهد ارتقاط کیفیت و افزایش مهارت های ساخت و ساز بوده ایم که نقش موثری در کاهش آسیب­پذیری سازه ها داشته است.

مجتبی زاده در ادامه بیان داشت: لزوم توجه به آموزش یکی از نکات مورد تاکید وی بوده است و بر این اساس، آموزش در سطوح مختلف باید انجام گیرد. دروس ارائه شده در دانشگاه باید منطبق با نیازهای روز جامعه باشد، بحث های کارورزی و کارآموزی باید به صورت جدی پیگیری و انجام شود و آموزش بعد از ورورد به حرفه نیز تداوم داشته باشد.

وی بیان داشت: باید تمهیداتی فراهم گردد که در آن کلیه مهندسان ملزم به آموزش و بروز آوری دانش مهندسی گردند. برای تحقق اهداف آموزش ارتباط بین دانشگاه و صنعت به عنوان یک نیاز ضروری و اجتناب­ناپذیر است. بر اساس تجربیات بدست آمده در زلزله کرمانشاه برخی از ضوابط مربوط به آیین نامه ها نیازمند بازبینی توسط متخصصان و اساتید هستند.

وی گفت: آسیب ­های گسترده ناشی از دیوارهای مخلتف بر سازه ها در زلزله کرمانشاه باعث گردیده است که در ساخت و سازها استفاده از انواع روش‎های تسلیح دیوارهای ساختمان های اسکلت دار به عنوان یک نیاز اساسی تامین گردد.  آگاهی و فرهنگ ساخت و ساز باید ارتقا یابد و استفاده از مصالح استاندار در ساخت و ساز باید به طور جدی به عنوان یک مطالبه عمومی در جامعه  تعریف گردد. همچنین از ورود افراد غیرحرفه ای به صنعت ساخت و ساز باید ممانعت شود. در فرایندهای ساخت و ساز مسئولیت ها باز تعریف شوند و کلیه افرادی که در فرایند ساخت و ساز تاثیرگذار هستند بر اساس میزان مشارکت و اهمیت اقدامات دارای مسئولیت بوده و پاسخگو باشند و مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای سازه‎‏های موجود به عنوان یکی از روش های کاهش خطرپذیری لرزه ای باید در برنامه ریزی­ها دارای اولویت باشد.

در ادامه کیارش ناصر اسدی استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه با موضوع لرزه شناسی و مشخصات ساختگاهی مناطق زلزله زده کرمانشاه به ایراد سخنرانی پرداخت و اطلاعات کلی از لرزه ای خیزی منطقه، گسل زاگرس و ویژگی های آن، تشریح پیش لرزه ها و پس لرزه ها، فعالیت های لرزه ای منطقه کرمانشاه از اوایل سال 1396 تاکنون، سوابق تاریخی لرزه خیزی منطقه، تشریح حرکت های افقی و قائم زمین در منطقه، فرایند ارزیابی آسیب­پذیری بر اساس تحلیل USGS ، تحلیل آسیب پذیری UNITAR و وقوع پدیده های زمین لغزش، روانگرایی و گسترش جانبی در منطقه زلزله زده ارائه گردید.

سپس پیام اشتری استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه از خسارت‎های وارد بر ساختمان های فولادی را در سه بخش آسیب­ های سازه­­ ای، غیرسازه ای و عمومی صحبت نمود و گفت: یکی از علل عمده آسیب در ساختمان های فولادی منطقه زلزله زده کرمانشاه ناشی از عدم رعایت ضوابط و نقشه های اجرایی مربوط به مهاربندها و اتصالات این اعضا بوده است. برای این منظور وی یک نمونه از نقشه های اجرایی تهیه شده برای ساختمان های منطقه زلزله زده را با موارد اجرا شده به طور دقیق و با جزئیات مورد ارزیابی قرار داد. همچنین اشتری مطابق ضوابط مقررات ملی ساختمان، برخی از مقاطع و اتصالات  مورد استفاده ساختمان های فولادی را بر اساس اندازه‎­گیری های میدانی مقایسه نمود و گفت: بر اساس نتایج بدست آمده از این دو بخش، دلایل وقوع خرابی در ساختمان های فولادی را تشریح کرد. علاوه بر وقوع آسیب در مهاربندهای ساختمان های فولادی، وقوع آسیب در ستون­های ساختمان های فولادی از دیگر دلایل وقوع خرابی در ساختمان های فولادی بوده است. سپس نمونه های مختلف این اعضا مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. سایر خرابی ها شامل آسیب‎­های وارد بر راه پله­ ها و دیوارها در ساختمان های فولادی بوده است. در سخنرانی استادیار گروه مهندسی عمران بر نقش مهم استفاده از کلاف بندی و نبشی کشی دیوارهای سازه ای در جلوگیری از فروریزش آنها تاکید گردید.

در ادامه حسین بیات از اساتید گروه مهندسی عمران دانشگاه آسیب ­های ناشی از زلزله کرمانشاه در ساختمان های بتنی مسلح را مورد ارزیابی قرار داد. وی مهم­ترین علل آسیب پذیری ساختمان های بتنی مسلح کیفیت نامناسب بتن، عدم رعایت ضوابط آرماتور بندی، قالب بندی و  ضوابط طراحی بیان نمود. تاکید وی بر وجود این آسیب­ها در سال­ های مختلف بوده است و بنابراین صنعت ساخت و ساز نیازمند بازنگری هستند. در ادامه، نمونه های موردی از ساختمانی بتنی مسلح را که در زلزله های اخیر دچار آسیب ­های مختلف شده بودند مورد بحث و بررسی قرار داد. بررسی کیفیت بتن های مورد استفاده در ساختمان های بتنی مسلح از موضوعات مهم در ارزیابی ساختمان های بتنی مسلح بوده است.

بیات با مقایسه تفاوت فاحش تلفات جانی زلزله های مجیل  رودبار با زلزله های لرستان و کرمانشاه نتیجه گیری نمود که در صورت امکان پیش بینی و خبر رسانی حتی چند دقیقه قبل از وقوع زلزله می تواند حداقل 90% تلفات جانی را کاهش دهد. برای این منظور می­توان پدیده­ های طبیعی قبل از وقوع زلزله را بر اساس ابزارها و تجهیزات مناسب پایش نمود.

در بخش دیگری از صحبت ها بیات با مقایسه عدم کاهش محسوس آسیب پذیری واحدهای ساختمانی در طی دهه های گذشته بر لزوم بازبینی آیین نامه ها با آنالیز نتایج عملکرد سازه های آسیب دیده تاکید نمود.

پس از پخش فیلمی از اقدامات اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه مهدی اقبالی استادیار گروه مهندسی عمران به موضوع ساختمان های بنایی و همچنین رفتار دیوارهای موجود در ساختمان های بنایی و اسکلت دار در زلزله کرمانشاه پرداخت. وی بیان داشت: بیش از 50% ساختمان های مسکونی موجود در مناطق زلزله زده شامل ساختمان­های بنایی بوده اند، بنابراین اهمیت ارزیابی رفتار ساختمان­ های بنایی در این زلزله دارای نکات بسیار ارزشمندی برای جامعه مهندسی و متخصصان است.

  از طرف دیگر، یکی از دلایل عمده وقوع آسیب­ در ساختمان­های فولادی و بتنی ناشی از خرابی و فروریزش موضعی و کلی دیوارها موجود در این ساختمان­ ها بوده است. همچنین فرایند بهبود و ارتقای ضوابط مربوط به ساختمان­های بنایی در استاندارد 2800 تشریح گردید و توضیحات کاملی در خصوص رفتار داخل و خارج از صفحه دیوارها ارائه شد. همچنین طبقه بندی انواع دیوارها بر اساس نوع کاربرد و مصالح مصرفی ارائه گردید. تجربیات کشورهای مختلف زلزله خیز در زمینه بهبود و کنترل رفتار دیوارها بر اساس تجربیات زلزله های مختلف بیان گردید.

در ادامه، ساختمان­ های بنایی بازدید شده معرفی گردید و انواع آسیب های وارد بر این ساختمان­ها تشریح گردید و بیان داشته شد که: بخش دوم مربوط به رفتار دیوارهای بنایی در ساختمان های اسکلت­دار بوده است. عدم مهار مناسب دیوارها در ساختمان های فولادی و بتنی سبب گردیده است که در زلزله کرمانشاه آسیب­ های زیادی ناشی از خرابی­ های دیوارها وجود داشته باشد. این آسیب در برخی موارد باعث وقوع خسارات گسترده و حتی فروریزش سازه شده است. در اغلب موارد، آسیب دیوارها باعث وقوع آسیب ­های محدود در ساختمان های مورد بررسی شده بود. بنابراین لزوم توجه به تاثیر دیوارها به عنوان میانقاب در رفتار لرزه­ای ساختمان های فولادی و بتنی بسیار حائز اهمیت است و باید در ضوابط آیین نامه و عرصه ساخت و ساز توجه ویژه ای نسبت به تامین عملکرد مناسب رفتار داخل صفحه و مهار خارج از صفحه دیوارها وجود داشته باشد. در مورد ساختمان های بنایی تاثیر استفاده کلاف های افقی و عمودی، نحوه اتصال کلاف ها، مهار کلاف ها در داخل سقف، اتصالات در محل تقاطع دیوارها و رفتار دیوارهای بنایی دارای بازشوهای با ابعاد و موقیعت های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. شکست دیوارهای بنایی در ساختمان های بنایی، فولادی و بتنی ارائه گردید و بر اساس ضوابط آیین ­نامه بهسازی لرزه ای نوع شکست­ها موجود طبقه بندی گردید. بر اساس تجربیات کشورهای زلزله خیز و ضوابط، راهکارهای کاهش آسیب‎پذیری در ساختمان های بنایی و همچنین جلوگیری از وقوع فروریزش در دیوارهای بنایی ساختمان های فولادی و بتنی معرفی گردید.

کیارش ناصر اسدی در ادامه به نتایج بازدید از شریان ­های حیاتی شامل پست های انتقال برق، مراکز مخابراتی، سدها، تصفیه خانه ها، کانال­ های انتقال آب و دکل­ های انتقال برق پرداخت و بیان داشت: هر کدام از شریان­ های حیاتی بر اساس کاربری مورد استفاده به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

در پایان این کارگاه تخصصی، نشست پرسش و پاسخ بین حاضران و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، رئیس ستاد مدیریت بحران و سخنرانان جلسه برگزار گردید و سپس جمع بندی مطالب ارائه شده از طریق ارائه راهکارهای پیشنهادی توسط سخنرانان و با هدف توجه بیشتر به موضوعات اصلی در کاهش خطرپذیری لرزه ای و تجربیات ناشی از زلزله کرمانشاه پرداخته شد.

 

 

http://docs.znu.ac.ir/web/prmovie/1394/pr_telegrm1.jpg

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 6-10-1396

آخرين اخبار با موضوع: سخنرانی/کنفرانس/دوره/کارگاه آموزشی برگزار شده در دانشگاه

معاونت فرهنگی و اجتماعی_انجمن علمی شیمی و انجمن علمی مکانیک برگزار شد

گزارش برگزاری کارگاه «اموزش روش استاندارد طراحی و توسعه محصول مبتنی بر استاندارد {ISO IATF 16949}»، زمان: 13 اسفند ماه 1402 (27-12-1402)

   

معاونت فرهنگی و اجتماعی_ انجمن علمی دانشجویی ریاضی و علوم کامپیوتر برگزار می کند

پنجمین نشست از سلسله سخنرانی‌های ملی روز جهانی عدد پی ، زمان: 24 اسفندماه 1402 ساعت 11 (23-12-1402)

   

معاونت فرهنگی و اجتماعی - نشریات دانشجویی برگزار می کند

اطلاعیه 6_ نتایج انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی ، زمان: سه شنبه 22 اسفندماه 1402 (23-12-1402)

   

معاونت فرهنگی و اجتماعی_ دایره قرآن و عترت برگزار می کند

مسابقه سراسری "آوای ربنا"، زمان: 21 اسفندماه 1402 (21-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
سخنرانی/کنفرانس/دوره/کارگاه آموزشی برگزار شده در دانشگاه

معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت اداری و مالی دانشگاه زنجان برگزار می کند