خانه  :: اساتید  :: اخبار

نخستین همایش ملی گوسفند افشاری برگزار شد
نخستین همایش ملی گوسفند افشاری در سالن همایش های بین المللی غدیر دانشگاه برگزار شد



به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نخستین همایش ملی گوسفند افشاری در سالن همایش های بین المللی غدیر دانشگاه با حضور نماینده محترم ولی فقیه، معاون توسعه فناوری راهبردی دفتر رئیس جمهوری، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ، مدیران و روسای استانی و جمعی از اساتید دانشگاه برگزار گردید.

در این مراسم سید محسن نجفیان با بیان اینکه چرخ اقتصاد و تولید حتماً باید بر پایه دانش بچرخد وگرنه از حرکت می‌ایستد، افزود: علوم روزبه اشکال مختلف ازجمله افزایش ضریب تبدیل و بهره وری می‌تواند ظاهر شود.

وی ادامه داد:  یکی از نمودهای مشخص پژوهش‌های نوین، بحث چندقلوزایی گوسفند افشار است که کمک مستقیمی به جامعه دامداری محسوب می‌شود و زمینه را برای و دیده شدن در صنعت دامداری فراهم می‌کند.

نجفیان افزود: گوسفند افشاری ثمره یکی از پژوهش‌های کاربردی است که از سال‌ها پیش در دانشگاه زنجان با اعضای هیئت علمی گروه علوم دامی آغاز شده است و نتایج قابل عرضه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه زنجان با بیان اینکه درواقع چندقلوزایی از نمودهای بارز اقتصاد دانش بنیان است، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد امروز رقابتی است، فقط در صورتی که بر پایه علم و دانش استوار شود، می‌تواند قدرت رقابت خود را حفظ کند وگرنه محکوم به شکست است.

 نجفیان با بیان اینکه محققان پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشار سال‌ها زحمت کشیده‌اند و چنین تلاشی، نوعی مجاهده علمی است و قطعاً ارزش آن از جهاد پایین‌تر نخواهد بود، گفت: در حال حاضر نیز بیش از ۷۰۰۰ رأس از این نوع گوسفند اصلاح شده و در سطح دامداری‌ها انتشار یافته است و اگر حمایت‌های کافی صورت بگیرد، در عرض ۱۰ سال می‌توان همه نژادهای مستعد در سطح کشور را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌ها کافی باشد و واردات بی رویه که از آسیب‌های کشور است این نهال نوپا را از بین نبرد، می‌توان خروجی این پروژه را به تولید انبوه رساند.

رئیس دانشگاه زنجان گفت: امروزه نقدی که به جامعه دانشگاهی و پژوهشگران مطرح است، این است که برخی پژوهش‌ها از جامعه، صنعت، کشاورزی و تولید و مسائل اجتماعی و فرهنگی فاصله دارد.

نجفیان با بیان اینکه متأسفانه برخی پژوهش‌ها حالت انتزاعی دارد و به صورت مستقیم به معضلات ورود پیدا نمی‌کند، افزود: خروجی چنین پژوهش‌هایی خیلی ملموس نیست و اثری از آنها مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: همه پژوهش‌ها بسیار ارزشمند بوده و دارای اعتبار است و حتی پژوهش‌های غیر کاربردی به صورت غیر مستقیم زیربنای بسیاری از علوم کاربردی است.

آیت‌الله علی خاتمی سپس با بیان اینکه در زمینه توسعه کشور باید همه بخش‌های جامعه وارد عمل شوند، افزود: باید از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای توسعه کشور استفاده شود و فرایندهای که در زمینه توسعه مانع ایجاد می‌کنند باید از بین بودند.

وی با تاکید بر اینکه در ساختارها و تصمیم گیری‌ها باید به دانش روز توجه شود، ادامه داد: حوزه کشاورزی و دامپروری طی سال‌های اخیر دستاوردهای خوبی را کسب کرده و روند موجود با بهره‌گیری از دانش روز توسعه یابد.

خاتمی بابیان اینکه در مقابل پیشرفت‌های روزافزون علم، نمی‌توانیم به دنیا بگوییم بایستد و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، افزود: ما باید خود را به سرعت پیشرفت دنیا برسانیم و در این زمینه برنامه ریزی جامع و هدفمند داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروزه جنبش نرم افزاری و علوم دانش بنیان، راه میانبر را در اختیار ما می‌گذارد ولی باید اولویت‌بندی کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام  جمعه زنجان با تاکید بر اینکه کشورهایی که از قدرت علمی بالایی برخوردارند از قدرت اقتصادی و سیاسی بالایی نیز برخوردار هستند، افزود: اگر این قدرت در دست صالحان باشد، سلطه و استثمار و بهره کشی نیست و نمود عبادت پیدا می‌کند؛ در واقع پیشرفت‌های دنیا در سایه علم است و نباید از این قافله عقب بمانیم.

خاتمی با بیان اینکه امروزه بسیاری از رشته‌های علمی و پروژه‌های تحقیقاتی‌مان غیر کاربردی است و باید سراغ رشته‌های کاربردی برویم، گفت: خوشبختانه دانشگاه زنجان ظرفیت بالایی در این خصوص دارد و این انتظار می‌رود که قدم‌های بلندتری در سایر بخش‌ها بردارد.

وی با اشاره به اجرای پروژه اصلاح نژاد افشار توسط دانشگاه زنجان، ادامه داد: اصلاح نژاد گوسفند افشاری، مجاهده دانشمندان دانشگاه زنجان به شمار می‌رود و از هر جهتی باید ارج نهاده شود.

خاتمی با بیان اینکه ۶۵۰ هزار رأس دام گوسفند افشاری شمارش‌شده در استان وجود دارد که ۲۶ هزار نفر را صاحب شغل کرده است، گفت: گوسفند افشاری طی سال‌های متمادی در تطابق آب و هوایی و قدرت کوه‌پیمایی بالا امتحانش را پس داده است.

خاتمی با تاکید بر اینکه باید توجه ویژه به حوزه نوآوری‌ها در عرصه‌های مختلف شود، لزوم توجه و ارج نهادن به دستاوردها در حوزه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: آثار و برکات این تحقیقات برای اقتدار کشور مسئله کمی نیست و قرآن نیز دراز کردن دست نیاز به‌سوی کفار را ممنوع کرده است.

سپس عباسعلی ارفع گفت: معاونت توسعه فناوری راهبردی دفتر رئیس جمهوری به عنوان نهادی حاکمیتی و بین بخشی موظف به تسهیلگری و بسترسازی برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان در سطوح فناوری و نوآوری و اتصال جریان علمی به تقاضاهاست.

وی یادآورشد: تقویت اکوسیستم فناوری و نوآوری منجر به توسعه زیست بوم فناوری و تقویت اقتصاد دانش بنیان که زیربنای آن اقتصاد مقاومتی است، خواهد شد.

معاون توسعه فناوری راهبردی دفتر رئیس جمهوری گفت: تقویت کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) و توجه به نقشی که در حوزه نوآوری دارند بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج مطالعه ای که در مرکز آینده نگاری انجام شده نشان می دهد یکی از کلان روندهای فناوری و در آینده موضوع زیست فناوری و امنیت غذایی خواهد بود.

معاون توسعه فناوری راهبردی دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد: با توجه به اینکه این حوزه (زیست فناوری و امنیت غذایی )، حوزه مهمی به شمار می رود تقویت کسب و کارهای نوپا در این مقطع برای افزایش سطح اشتغال پایدار و فرایند تبدیل ایده به پدیده بسیارمهم است.

ارفع ادامه داد: کسب و کارهای نوپا(استارت آپ ها) در این مقطع دارای رشد قابل توجهی است و هر هفته بیش از 10 تا 15 درصد رشد را تجربه می کند که نشان از این بستر مهم است که می تواند در زمینه دامپروری نیز موثر باشد.

همچنین اسکندر زند گفت: بعد از مرحله تولید بدلایل ساختاری و دیگر مسائل با مشکل روبرو هستیم که باید تشکل ها و زنجیره های تولید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

این مسئول اضافه کرد: امروزه کشاورزی ایران همانند سایر کشورها تحت تاثیر هشت عامل قرار دارد چهار عامل آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی طبیعی است و شرایط در کشور به نحوی است که وضعیت به سمت خوبی پیش نمی رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: هر چند این عوامل فضا را بر ما تنگ کند، امید ما به چهار عامل انسانی اعم از بازار، سرمایه نیروی ماهر و تکنولوژی است.

زند با بیان اینکه وضعیت سرمایه در بخش کشاورزی مشکل تاریخی دارد، یادآور شد: بین چهار تا پنج درصد سرمایه گذاری های کشور در بخش کشاورزی است، درحالی که سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی بیش از میزان سرمایه گذاری در آن است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی به مساله نیروی ماهر در بخش کشاورزی اشاره کرد و یادآورشد: حدود 75 درصد از کشاورزان سطح تحصیلات پایین و با سن 54 سال فعال هستند و جوانان حضور کمرنگ تری دارند.

معاون وزیر وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: نیروی ماهر، بازار، سرمایه و تکنولوژی می توانند کمبودها و کاستی های طبیعی که برما ایجاد می شود را جبران کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: مشکلاتی در بخش تکنولوژی در کشور داریم باید به چند بخش عمده توجه جدی داشته باشیم که یکی از این موارد، حضور پررنگ بخش خصوصی در تکنولوژی است و در علوم دامی در خلق تکنولوژی در داخل نسبت به کسب تکنولوژی عقب هستیم.
وی ادامه داد: یکی از راه های پرکردن خلاء تکنولوژی، میدان دادن به بخش خصوصی و از آن جمله شرکت های دانش بنیان است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: طی چهار سال گذشته با همکاری معاونت توسعه فناوری برای توسعه فضا به شرکت های دانش بنیان در تلاش هستیم که تاکنون 575 از این شرکتها در حوزه کشاورزی ایجاد شده و خروجی آنها در همایش ها نمود دارد.

زند یادآورشد: علاوه بر شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد، صندوق های حمایتی ایجاد شده و پارک های علم و فناوری تخصصی کشاورزی نیز ایجاد خواهد شد که در هشت مرکز رشد جهاد کشاورزی 185 شرکت فعال وجود دارد.

زند با بیان اینکه رکن دیگر حضور بخش خصوصی در کشاورزی دانشگاه ها هستند، اظهار کرد: 2 هزار هیات علمی در جهاد کشاورزی و 6 هزار هیات علمی کشاورزی در دانشگاه های کشور وجود دارند.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: این تعداد هیات علمی باید نقش پررنگ تری در نفوذ تکنولوژی ایفا کنند و دانشگاه ها نقش مهمی در ارتقای بخش کشاورزی ایران دارند.

زند، موسسات تحقیقات بین المللی زیر نظر فائو را 14 موسسه اعلام کرد و افزود: ایران نیز سه سال است که عضو این موسسه است که باید تکنولوژی خلق کنیم.

رحمان رستم خانی نیز در این همایش بیان داشت: پروژه گوسفند افشاری از سال ۸۵ آغاز به‌کار کرده و تاکنون زحمات زیادی برای به سرانجام رسیدن آن کشیده شده است.

وی اظهار کرد: بیش از ۶۰ طرح تحقیقاتی در قالب پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری برای پیشبرد پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشار به‌کار گرفته‌شده است. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری، استراتژی چند صفتی دنبال می‌شد و روی توان شیرواری این گوسفند کارشده است تا بتواند حداقل سه رأس بره خود را شیر بدهد.

رستم خانی ابراز کرد: سرعت رشد این گوسفند ۳۰ درصد نسبت به نژاد بومی بهبودیافته و دوسوم از حجم دنبه گوسفندان اصلاح‌شده نیز کاسته شده است.

وی گفت: حوزه دام استان زنجان از نژادهای بومی خوبی برخوردار است و پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشار در راستای پر کردن خلأ موجود در نژاد بومی استان کلید خورد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: در حال حاضر نیز جمعیت گوسفند افشار استان ۶۵۰ هزار رأس است که در شهرستان‌های ماه‌نشان، زنجان، خدابنده و ایجرود پراکنده هستند.

رستم خانی گفت: بیش از ۱۰ هزار رأس تحت پوشش برنامه‌های اصلاح نژاد گوسفند افشار قرار دارد و تعدادی دام محدود اصلاح‌شده وجود دارد و برای اینکه بتوان آنها را باسرعت‌بالا تکثیر کرد و در اختیار دامداران قرارداد، ۷۰ گله به‌عنوان گله‌های پیش رو و تکثیرکننده این دام ساماندهی شده‌اند. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از افزایش ۱۰۰ درصدی ضریب تبدیل غذایی گوسفند اصلاح‌شده افشار خبر داد و افزود: در حال حاضر در همه شهرستان‌ها، نمونه‌ای از گله‌ها راداریم و این دام در اختیار دامداران ۱۹ استان دیگر قرار گرفته است.

گفتنی است گوسفند افشاری یکی از نژادهای گوسفندی است که با کمک علم امکان چند قلو زایی در آنها وجود دارد و این امر محقق شده است.

میزان و کیفیت بالای شیر پرچرب، سازگاری با اقلیم سرد، مقاومت در برابر امراض انگلی داخلی و خارجی، قدرت زیاد راهپیمایی و کوهپیمایی از ویژگی های گوسفند نژاد افشاری است.

در پایان این همایش از فعالان عرصه اصلاح نژاد تقدیر شد و در کنار این همایش نیز نمایشگاهی از گوسفندان نژاد افشاری دایر شده بود.   

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 7-11-1396

آخرين اخبار با موضوع: سخنرانی/کنفرانس/دوره/کارگاه آموزشی برگزار شده در دانشگاه

معاونت فرهنگی و اجتماعی_ دایره قرآن و عترت برگزار می کند

سه شنبه های قرآنی (تدبر در قرآن)، زمان: سه شنبه ها (27-01-1403)

   

معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار می کند

دیدار دانشگاهیان با جناب سرهنگ بیرانوند فرمانده محترم تیپ 216 زرهی شهید مخبری ارتش زنجان، زمان: 27 فروردین 1403 (27-01-1403)

   

معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار می کند

ثبت نام در کارگاه آموزشی "پیشگیری از سرطان سینه"، زمان: 26 تا 28 فروردین ماه (26-01-1403)

   

معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار می کند

اجتماع بزرگ دانشگاهیان در حمایت از مظلومین و مجاهدت غیورانه ایرانی، زمان: یکشنبه 26 فروردین ماه 1403 بعد از نماز ظهر و عصر (26-01-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
سخنرانی/کنفرانس/دوره/کارگاه آموزشی برگزار شده در دانشگاه

معاونت فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت اداری و مالی دانشگاه زنجان برگزار می کند