خانه  :: اساتید  :: اخبار

اولین کنفرانس ملی کاتالیست برگزار شد
کیفیت بالای اولین کنفرانس ملی کاتالیست کار برگزار کنندگان کنفرانس های بعدی را سخت کرده است



کاتالیزور­ها در یک تعریف ساده به موادی گفته می ­شود که باعث تسریع انجام یک واکنش شیمیایی می­شوند اما خود در این واکنش شرکت نمی­ کنند.

کاتالیست­ ها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف مانند: نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و همچنین در مباحث زیست محیطی مانند تصفیه فاضلاب­ ها یا در صنایع غذایی و ... دارند.

اولین کنفرانس کاتالیست ایران به همت گروه شیمی دانشگاه زنجان و کمیته تخصصی کاتالیست انجمن شیمی ایران، دهم و یازدهم شهریور در این دانشگاه در حال برگزاری است.

طبق گفته دکتر علی رمضانی، دبیرکل این کنفرانس، 522 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده و از این تعداد400 مقاله پذیرفته شده که 10 مقاله به صورت سخنرانی و 390 مقاله به ­صورت پوستر ارائه می­ شوند. همچنین دو سخنران کلیدی و 10 سخنران مدعو طی دو روز برگزاری این کنفرانس سخنرانی می­ کنند.

از برنامه­ های جنبی این کنفرانس برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی­ های شرکت­ های دانش­ بنیان خصوصی، برگزاری سخنرانی­ ها و گارگاه­ های آموزشی، تورهای استان­گردی و... را می ­توان نام برد.

***

دکتر ابوالفضل جلیلوند، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه زنجان:

ضرورت تلاش در حوزه ­های پژوهشی و دشواری ­های آن قابل انکار نیست

معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه زنجان در مراسم افتتاحیه کنفرانس ضمن تشکر از اساتید و دانشجویان گروه شیمی و رشته­ های دیگر که حاصل کار آنها در این کنفرانس با ارزش مشاهده می ­شود، گفت: ضرورت تلاش در حوزه­ های پژوهشی و دشواری­ های این کار را اصلا نمی­ شود انکار کرد و تلاش همه فعالان در این حوزه قابل تقدیر است.

وی اظهار امیدواری کرد که همه شرکت­ کنندگان در این کنفرانس استفاده و بهره لازم را کسب کنند و دانشگاه زنجان هم بتواند حق میزبانی را به نحو شایسته­ ای ادا کند.

***

دکتر علی رمضانی، دبیر اولین همایش کاتالیست ایران:

522 مقاله در محورهای مختلف به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد

دبیرکل اولین همایش کاتالیست ایران و رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی و فناوری­ های نوین زیستی دانشگاه زنجان به چگونگی شکل­ گیری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: در اواخر بهمن ماه سال 1396 که اولین جلسه کمیته تخصصی کاتالیست انجمن شیمی ایران با حضور اعضای جدید برگزار شد، مقرر گردید که با توجه به نقش و اهمیتی که این مبحث در صنعت و تحقیقات دارد به طور ویژه به آن پرداخته شود و قرار بر این شد که یک کنفرانس تخصصی در این حیطه برگزار شود.

دکتر رمضانی با بیان اینکه یک کنفرانس بین­ المللی در حدود 10 سال قبل در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود و بعد از آن دیگر کنفرانسی در این زمینه نداشته­ ایم، گفت: پس از گفتگوهای مختلف تصمیم به برگزاری این کنفرانس گرفته شد و دانشگاه زنجان به عنوان میزبان آن انتخاب گردید.

دبیر اولین همایش کاتالیست ایران در ادامه با اشاره به کمیته اجرایی این کنفرانس اعلام کرد: کمیته علمی کنفرانس با حضور تعداد زیادی از اساتید دانشگاه­ های مختلف کشور تشکیل شد که کار بررسی مقالات را بر عهده داشتند و این کنفرانس در محورهای گسترده طراحی و تعریف شده است. به علت اینکه هدف این بود که به موضوع کاربرد علم در زندگی بشر توجه بیشتری صورت گیرد و دانشجویان و جوانان و کسانی که در آینده می­خواهند این کنفرانس را ادامه دهند به مسئله کاربردهای مختلف این علم و فناوری در صنعت توجه داشته باشند.

وی با اشاره به کاربردهای زیاد کاتالیست­ ها در صنایع گوناگون مانند: نفت، گاز، پتروشیمی، پلیمر، پالایش، مسائل زیست محیطی و... عنوان کرد: حجم زیادی از نیاز کشور به کاتالیست­ ها از طریق واردات تامین می­ شود که باعث خروج مقدار بالایی ارز از کشور می­ شود، هرچند که شرکت­ های دانش بنیان زیادی در این زمینه شروع به کار کرده­ اند و پیشرفت ­های خوبی هم حاصل شده است.

دکتر رمضانی اعلام کرد: حدود 522 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که از مقالات پذیرفته شده 9 مقاله به صورت سخنرانی و 390 مقاله هم به صورت پوستر ارائه می ­شود. زمینه مقالات پذیرفته شده هم در حوزه­ های مختلف مانند: نانو کاتالیست ­ها، کاتالیست­ه ای همگن، فتو­کاتالیست­ ها و نیمه­ هادی­ ها، کاتالیزگرهای متخلخل و چارچوب­ های فلزی-آلی، الکترو کاتالیست­ ها، کاتالیست­ در حفاظت از محیط زیست، نانوکامپوزیت­ ها و نانوسرامیک­ ها و سایر زمینه ­های مرتبط با کاتالیست­ ها است.

وی همچنین عنوان کرد که دو سخنران کلیدی و تعدادی هم سخنران مدعو در این کنفرانس حضور داشته و سخنرانی می­ کنند.

دبیر اولین کنفرانس کاتالیست ایران در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: علاوه بر حمایت­ های مادی و معنوی دانشگاه زنجان، این همایش مورد حمایت معنوی انجمن شیمی ایران و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز می ­باشد و همچنین تعدادی از شرکت­ های خصوصی در سطح استان و کشور از این کنفرانس حمایت مالی انجام داده­ اند که از همه کسانی که ما را حمایت کرده ­اند تشکر می­ کنیم.

دکتر رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی جاذبه­ های گردشگری استان زنجان و همچنین معرفی توانمندی­ های این استان در حوزه­ های مختلف اقتصادی مانند: کشاورزی، صنعت و معدن و... برای میهمانان پرداخت.

***

دکتر عیسی یاوری، عضو شورای علمی انجمن شیمی ایران:

انجمن شیمی ایران یکی از قدیمی­ ترین انجمن­ های علمی کشور است

عضو شورای علمی انجمن شیمی ایران اظهار کرد: انجمن شیمی ایران یکی از قدیمی ­ترین انجمن­ های علمی کشور است که در حدود 50 سال سابقه فعالیت دارد. این انجمن در دهه 40 کار خود را شروع کرده و نقش مهمی در جا افتادن رشته شیمی داشته و در برنامه ­ریزی درسی در رشته شیمی نیز نقش زیادی بازی کرده است.

دکتر عیسی یاوری ادامه داد: بعد از انقلاب هم انجمن شیمی با یک وقفه کوتاه فعالیت خود را شروع کرد و کنفرانس­ ها و همایش­ های متعددی به صورت سالانه برگزار کرده است و همچنین از فعالیت­ های دیگر این انجمن راه­ اندازی مجلات و ژورنال­ های علمی معتبر بوده است.

وی به این نکته اشاره کرد که در کشورهای مختلف انجمن­ های علمی به عنوان بازویی قدرتمند برای مسئولان کشورها در امر مشاوره و برنامه­ ریزی عمل می­ کنند و در کشور ما نیز تا حدودی به این مسئله توجه شده است اما هنوز جای کار زیادی وجود دارد.

عضو شورای علمی انجمن شیمی ایران گفت: نقش انجمن شیمی که می ­تواند یک مشاور خوب برای برنامه­ ریزان کشور باشد هنوز چندان جا نیفتاده است؛ چه در تدوین سرفصل­ های دروس و چه در حوزه­ های دیگر. که البته انجمن شیمی تلاش خود را برای تاثیرگذاری در این موارد انجام می­ دهد.

دکتر یاوری افزود: حدود 200 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه­ های مختلف کشور در انجمن شیمی ایران عضویت و فعالیت دارند.

***

دکتر علی مرسلی، استاد دانشگاه تربیت مدرس و سخنران کلیدی کنفرانس:

بخش صنعتی ما توان جذب این تحقیقات را دارد

دکتر علی مرسلی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه زنجان گفت: از آنجایی که این کنفرانس اولین کنفرانس کاتالیست ایران است و در نوع خودش یک کار ابتکاری است که انجمن شیمی از خود نشان داده و یک کنفرانس تخصصی است که محققان را در زمینه ­های مختلف  و از دانشگاه­ های مختلف دور هم جمع کرده است، امیدواریم که شروع خوبی برای کنفرانس ­های بعدی باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سطح این کنفرانس انتظارات شما را برآورده کرده است، گفت: این کنفرانس سخنرانان خیلی خوبی دارد و مقالات خوبی هم به صورت پوستر ارائه شده است و با توجه به اینکه گروه شیمی دانشگاه زنجان یک گروه قوی و تاثیرگذار و اساتیدی دارد که در زمینه کاتالیست­ ها هم کارهای قوی انجام داده­اند، این کنفرانس به نظر من بسیار راضی­ کننده بوده است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس اهمیت کاتالیست ها و این کنفرانس را در بخش صنعتی مهم ارزیابی کرد و گفت: باتوجه به اینکه ما سالانه حجم زیادی از نیازمان را در کاتالیست­ ها از طریق واردات تامین می­ کنیم و این مواد هم به شدت مورد نیاز بخش ­­های مختلف اقتصادی کشور هستند، این کنفرانس می­تواند نتایج خوبی در این زمینه برای کشور ما داشته باشد.

دکتر مرسلی ادامه داد: قطعا برای اینکه یک دانشی به محصول برسد، اولین قدمش این است که این دانش تولید شود و بعد به منابع بالادستی خودش وارد شود و وارد بخش­ های صنعتی گردد. وقتی که تولید انبوه داشته باشیم، حداقل بخشی از این تولیدات علمی مراحل تکاملی را طی می­ کند و در کشور ما هم به صورت جدی عرض می­ کنم که بخش صنعتی توان جذب این تحقیقات را دارد.

وی به بعضی موارد کاربردی کاتالیست­ ها اشاره کرد و گفت: در حوزه ­هایی مانند صنعت نفت و پتروشیمی و پالایشگاه یا در مورد تصفیه فاضلاب­ ها و خالص ­سازی می­توان از این مواد استفاده کرد.

یک مثال دیگر استفاده از ترکیباتی برای تولید آب از بخارات موجود در هواست. مخصوصا در مناطق کویری که در شب دما پایین است رطوبت  جذب این ترکیبات می­ شود و در روز که دما بالا می ­رود رطوبت جذب شده از آنها جدا می­ گردد و این مواد و روش­ ها می ­توانند به عنوان منبعی برای تولید آب استفاده شوند.

***

دکتر صادق رستم ­نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه:

سطح بالای این کنفرانس کار را برای کنفرانس­ های بعدی سخت کرده است

دکتر صادق رستم­ نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه که خود دوره­ای از مراحل تحصیلاتش را در دانشگاه زنجان سپری کرده است درمورد سطح کنفرانس می­ گوید: این کنفرانس ویژگی­ هایی مانند حضور پررنگ صنایع و مخصوصا بخش ­های خصوصی و گستردگی محورهای کنفرانس و حضور متخصصان از رشته­ های مختلف را دارد که باعث شده کار برای کنفرانس ­های بعدی سخت شود؛ چون کنفرانس­ های بعدی باید چیزی بیشتر از این کنفرانس ارائه دهند و این کارشان را سخت می­ کند.

وی در پاسخ به این سئوال که پیشرفت این علم در کشورمان را چگونه می ­بینید، گفت:  ما در کشورمان از نظر تئوریک و کارهای آزمایشگاهی جایگاه خوبی داریم اما از نظر صنعتی جای کار زیادی وجود دارد. کارهایی انجام شده اما همه به صورت جزیره­ای بوده و منسجم عمل نشده است و یکی از اهمیت­ های این کنفرانس همین است که کارهای پراکنده را دور هم جمع می­ کند و تبادل اطلاعات صورت می ­گیرد و کارها هدفمندانه ­تر به پیش خواهد رفت.

وی از نکات بارز این کنفرانس مواردی مانند: حضور بی­ نظیر یا کم ­نظیر 8-7 شرکت از بخش خصوصی به عنوان اسپانسر در کنار کنفرانس، گستردگی محورهای کنفرانس و حضور افرادی در زمینه­ ها ورشته ­های متفاوت، نگاه بین رشته­ ای این همایش که عمدتا به خاطر نوع تفکرات برگزارکنندگان همایش به خصوص دکتر رمضانی است و مواردی از این دست دانست و سطح علمی این کنفرانس را بسیار مناسب توصیف کرد.

 

 

عکس های کنفرانس را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 11-06-1397

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان