خانه  :: اساتید  :: اخبار

تنوع در رشته های مسابقه؛ وجه بارز جشنواره سراسری قرآن
تنوع در رشته های مسابقه وجه بارز سی وسومین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان



 

سی ­وسومین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه­ های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هفدهم و هجدهم شهریور ماه به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد. در این دوره از جشنواره قرآنی که ابتدای امر از سطح دانشگاه­ ها شروع و پس از آن شرکت ­کنندگان در پنج منطقه کشور به رقابت پرداخته و دور پایانی این جشنواره که در دانشگاه زنجان برگزار شد، در مجموع حدود 50 هزار دانشجو در بخش­ های مختلف به رقابت پرداختند و از این تعداد 900 نفر به مرحله پایانی راه یافته بودند.

بنا به گفته مسئولان برگزار کننده این جشنواره، نکته بسیار قابل توجه این دوره از جشنواره، تعداد و تنوع بالای رشته­ های شرکت کننده در این جشنواه است که طیف وسیعی از سلایق و ذائقه­ های دانشجویان را پاسخگو بوده است. از بخش­ های آوایی گرفته تا بخش­ های معارفی، هنر، فناوری، معارفی و ادبی که تنوع این رشته ­ها در کنار سایر مشخصات خاص دیگر، وجه بارز این دور از جشنواره قرآنی بوده است.

همچنین همزمان با این جشنواره، اولین نشست سراسری کارشناسان قرآنی دانشگاه­ ها در سالن کاوه دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد که این هم در نوع خود از مشخصات ویژه این دور از جشنواره است.

***

دکتر سید محسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان:

هنوز هم فضای معنوی در دانشگاه ­ها حاکم است

دکتر سید محسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان، ضمن خوشامدگویی به دانشجویان و میهمانان و اساتیدی که در جشنواره حضور پیدا کرده­ اند، گفتند: دانشگاه زنجان هرساله میزبانی کنفرانس­ ها و همایش ­های متعددی را برعهده دارد اما این جشنواره از دیگر برنامه ­ها بسیار متمایز است و ما بسیار خوشحال هستیم که میزبان این جشنواره ­ایم؛ چراکه ما هر چه داریم از قرآن است و پایه ­های نظام اسلامی ما ریشه در آموزه ­های قرآنی دارد. هرقدر که در جهت تعمیق و گسترش فعالیت ­های قرآنی تلاش کنیم باز هم کم است. 

دکتر نجفیان ادامه داد: خیلی وقت­ ها ممکن است بیان شود که دانشگاه­ ها از فضای معنوی فاصله گرفته ­اند. ولی این رویداد نشانه و دلیل محکمی است مبنی بر اینکه فضای معنوی هنوز در دانشگاه ­های ما وجود دارد و دانشجویان در این فضا فعالیت می­ کنند و امیدواریم که این جشنواره و نظایر آن گسترش پیدا کند و در سال­ های آینده پربارتر و فعال­ تر باشد و علاوه بر دانشجویان، حتی اعضای هیئت ­های علمی هم در این فعالیت­ ها وارد شوند.­

***

آیت ا... خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان:

قرآن و عترت همیشه در کنار هم هستند

آیت ا... خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان نیز ضمن تشکر از زحمات همه کسانی که برای برگزاری این جشنواره تلاش­ کرده­ اند، به مسئله «عترت» که در کنار قرآن در نام این جشنواره آمده است اشاره کرد و گفت: این مسئله مورد تاکید خاص پیامبر اکرم(ص) مخصوصاً در سال پایانی عمر گرانقدرشان نیز بوده است و یکی از مشکلات فعلی جهان اسلام به این دلیل است که در بین مسلمین متاسفانه این دو با هم جمع نشده است.

وی افزود: ما ایرانی ­ها ارادت خاصی به اهل بیت داریم و ایران اسلام را با مغز و محتوای دقیق آن پذیرفت است؛ چون کشوری با فرهنگ و تمدن 8 هزار ساله، قطعا باید گزینشی متناسب با همین مدنیت ریشه­ دار خود داشته باشد و از این رو اسلام را پذیرفت و ناب­ ترین، جذاب ­ترین و شیرین ­ترین بٌعد اسلام یعنی قرآن را در کنار اهل­ بیت قبول کرده است.

امام جمعه زنجان در ادامه بیان کرد: انس با قرآن، سیره پیغمبر بوده است و از همان روزهای نخست اسلام آموزش قرآن روش پیغمبر و صحابه بوده است. به طوری که وقتی اعراب بادیه نشین حجاز برای دیدن پیامبر به مدینه می ­آمدند و چند روزی در جوار ایشان بودند، پیامبر به اصحاب دستور می­ دادند که در کنار مسائل اعتقادی مانند توحید، نبوت، معاد و نماز، مقداری از قرآن به آنها یاد دهند.

وی با اشاره به اینکه «اهل القرآن اهل الله» هستند، گفت: یعنی اهل قرآن نزدیک به خداوند و مقرب به درگاه خداوند هستند و یکی از کارهای اهل­ القرآن، انس با قرآن و خاصه عمل به قرآن است. البته که قرآن نور است و خاصیت نور هم ایجاد روشنی و گرماست و نور باعث حرکت می ­شود.

***

حجت ­الاسلام دکتر بهرام بهرامی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه زنجان:

900 نفر راه یافتگان به مرحله پایانی جشنواره

حجت­ الاسلام دکتر بهرام بهرامی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه زنجان هم ضمن خیرمقدم به میهمانان به تشریح جزییات این دوره از مسابقات پرداختند.

وی اعلام کرد: جشنواره سی­ وسوم در مراحل ابتدایی خودش در سطح دانشگاه ­های وزارت علوم و دانشگاه های غیرانتفاعی کشور و بعد از آن در 5 منطقه کشور برگزار شد و نفرات برتر به این جشنواره راه پیدا کرده اند.

در مجموع حدود 900 نفر در 6 بخش و 32 زیربخش در این جشنواره با هم به رقابت پرداختند و در کل حدود 300 داور آثار شرکت کننده را بررسی کرده­ اند و در مرحله پایانی نیز از 30 داور مطرح و بین­ المللی برای جشنواره استفاده کرده ­ایم.

وی بخش­ های مختلف جشنواره را به این شکل معرفی کرد:

  1. بخش آوایی؛ با 435 نفر شرکت کننده در 9 زیرمجموعه تحقیق، ترتیل، حفظ 5، 10، 20 جزء و حفظ کل قرآن، دعا، مناجات، تواشیح و اذان
  2. بخش معارف؛ 170 نفر شرکت کننده در رشته­ های مفاهیم نهج­ البلاغه، حفظ موضوعی قرآن، احکام، آشنایی با احادیث، سبک زندگی اسلامی ایرانی، آشنایی با سیره معصومین، ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با صحیفه سجادیه و پرسمان معارفی
  3. بخش پژوهش؛ 57 نفر، شامل مقاله و تفسیر کتاب
  4. بخش فناوری؛ تولید نرم ­افزار، کانال و شبکه­ های مجازی
  5. بخش ادبی؛ شعر، داستان نویسی و نمایشنامه نویسی
  6. بخش هنری؛ شامل خوشنویسی، عکس، فیلم کوتاه، طراحی پوستر، نقاشی، تذهیب، مُعَرَب و مُنَبَت کاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که گمان نرود که شرکت کنندگان در مسابقات فقط حاصل کار دانشگاه هستند، گفت: این عزیزان سال­ های سال و قبل از ورود به دانشگاه زحمت کشیده اند و دانشگاه فضایی را فراهم کرده که پس از ورود به دانشگاه هم در این زمینه­ ها فعالیت خود را ادامه دهند و به حال خود رها نشوند.

حجت ­الاسلام بهرامی در ادامه با بیان اینکه در بحث قرآن همه برنده هستند و اینجا برنده و بازنده وجود ندارد، افزود: ما از داوران خبره و بین ­المللی استفاده کرده­ ایم اما به هر حال نگاه داور، نگاه انسانی است و از این رو عزیزانی که جزو منتخبین نیستند زیان نکرده ­اند؛ چون کار آنها برای قرآن بوده است.

***

دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

تنوع در رشته­ های مسابقه وجه بارز سی­ وسومین جشنواره

دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی اعلام کرد: آنچه که به عنوان سیاست­ های معاونت فرهنگی  و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه قرآن است، در درجه اول می­ خواهیم گفتمان­ سازی قرآنی را در دانشگاه­ ها داشته باشیم؛ چراکه اگر قرار است فضای دانشگاه به فضای مطلوب خودش برسد، چنین جشنواره­ هایی نقش اساسی دارند. وی به بعضی دیگر از برنامه ­های وزارت علوم و معاونت فرهنگی و اجتماعی بصورت تیتروار به شرح ذیل اشاره نمود:

  • سیاستی در پیش خواهیم گرفت که چنین رویدادهایی در طول سال تحصیلی هم انجام شود؛
  • تاکید و توجه به رشد فضایل دینی در دانشگاه­ ها از دیگر سیاست­ های مجموعه وزارت علوم است؛
  • زمینه سازی برای تدبیر بیشتر و فهم قرآن برای دانشجویان، اساتید و پرسنل؛
  • زمینه سازی  برای رشد خلاقیت ­های دانشجویی در زمینه ­های دینی و دانشجویی؛
  • نهادینه­ سازی فعالیت ­های قرآنی که الان هم در دانشگاه ­ها ساری و جاری است؛
  • گسترش پژوهش، چه به صورت مستقل و چه در قالب رساله­ ها و پایان­ نامه­ هایی که در دوره تحصیلات تکمیلی برگزار می­ شود؛

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار روابط عمومی دانشگاه زنجان، وجه بارز و مشخصه متمایز کننده این دوره از جشنواره­ های قرآنی را تنوع قابل ملاحظه در انواع حوزه­ ها و 32 زیر حوزه دانست که برای پاسخ ­گویی به تمام سلیقه ­ها و ذائقه ­ها برای فعالیت دانشجویان در زمینه مسائل قرآنی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین این جشنواره را نماد هم­ گرایی و همکاری دستگاه­ های مختلف آموزش عالی دانست.

 

عکس های جشنواره را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 

;
ارسال شده در مورخه: 20-06-1397

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان