خانه  :: اساتید  :: اخبار

«کارنو» نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی‌شان را تغییر می‌دهد
«کارنو» نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی‌شان را تغییر می‌دهد/ صفر تا صد رویدادی برای بررسی ایده‌های کسب‌وکار



تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: رویداد کارنو با هدف تغییر نگرش دانشجیوان نسبت به آینده شغلی‌شان از نهم تا یازدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

رضا ایجادی مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو در رابطه با رویداد کارنو بیان کرد: در سال ۱۳۸۹ با کمک جمعی از فارغ‌التحصیلان رشته نانوفناوری و دانشجویانی که در پایان‌نامه خود به حوزه نانو پرداخته بودند، پایشی را انجام دادیم و این پایش را «کارنو» نام نهادیم.
مدیر کارگروه توسه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: هدف ما از ایجاد رویداد کارنو، تغییر نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی شان است، درحقیقت بررسی نگاه دانشجویان به آینده شغلی شان واینکه این نگاه تا چه اندازه با فضای خارج از دانشگاه و جامعه آن‌ها مطابقت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد از فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی علاقه دارند که عضو هیئت علمی شوند یا به عنوان پژوهشگر در دانشگاه‌ها فعالیت کنند.
ایجادی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها متاسفانه فقط ۱۰ درصد از فارغ التحصیلان علاقه‌مند به ایجاد کسب و کار بوده اند، افزود: متاسفانه نگاه اکثر دانشجویان به آینده شغلی شان بسیار نامطلوب است، زیرا طبق این نگاه وانتظار جذب به عنوان پژوهشگر و عضو هیئت علمی هرگز تا به امروز به صورت کامل اتفاق نیفتاده است. 
وی با اشاره به اینکه اولین دوره رویداد کارنو در سال ۹۰ با نام «توانمند سازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو» برگزار شده است عنوان کرد: تا به امروز بیش از سه هزار نفر در این رویداد شرکت کرده اند و بیش از ۳۴ دوره برگزار شده است. توزیع مناسبی در دانشگاه‌های سراسر کشور صورت گرفته است به طوری که در استان تهران دانشگاه‌هایی هم، چون تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت و ... و در استان‌ها نیز کرمان، تبریز، کاشان، مشهد، این دوره‌ها را برگزار کرده اند.
مدیر کارگروه توسه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ضمن همکاری بلند مدت با مرکز تربیت مربی علوم فنی حرفه‌ای کشور، موفق به دریافت کد استاندارد بین المللی در حوزه کارآفرینی شدند، اظهار داشت: شرکت کنندگان رویداد کارنو قبل از برگزاری دوره در یک آزمون تیپ شناسی شخصیت شغلی شرکت می‌کنند و براساس این آزمون در تیم‌های مختلف قرار خواهند گرفت بعد ازطی این فرآیند شرکت کنند گان می‌توانند حوزه مسئولیت خود را در تیم مشخص کنند. 
ایجادی درباره بررسی ایده‌های دانشجویان افزود: ایده‌های ارائه شده توسط دانشجویان از نظر فنی بررسی نمی‌شود در واقع تنها مدل ارائه کسب و کار مورد بررسی قرار می‌گیرد، یکی از چالش‌های موجود در رویداد کارنو کار تیمی است تا تیم بتواند به صورت کامل معرفی کننده یک ایده باشد بعد از این چالش دانشجویان با مدل کسب و کار آشنا می‌شوند و سعی می‌کنند در سه روز کار خود را کامل انجام دهند.
وی عنوان کرد: بعد از سه روز تلاش و راهنمایی مشاوران، دانشجویان به مدت سه دقیقه ایده خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند و امتیاز خود را از سوی سایر گروه‌ها و داوران دریافت می‌کنند. مشاوران، مدیران استارت آپ‌ها و کارشناسانی هستند که با این حوزه آشنایی کامل دارند و می‌توانند در بسیاری از موارد چراغ راه دانشجویان باشند.
مدیر کارگروه توسه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد: بررسی خروجی‌های این رویداد نشان می‌دهد که تعدادی از دانشجویان خارج از دانشگاه مشغول به کار شده اند به طوری که برخی از آن‌ها توانسته اند به عنوان تیم فناور جذب مراکز رشد شوند، تعدادی ایده خود را به محصول تبدیل کردند و تعدادی نیز به عنوان کارگزار با ستاد فناوری در ارتباط هستند.
گفتنی است؛ دوره جدید رویداد کارنو از نهم تا یازدهم اردیبهشت در دانشگاه زنجان برگزار خواهد شد، دانشجویان و علاقمندان برای ثبت‌نام در این رویداد می‌توانند به نشانی karnostartup.ir مراجعه کنند.

همین خبر در خبرگزاری دانشجو

;
ارسال شده در مورخه: 03-02-1398