خانه  :: اساتید  :: اخبار

دانشگاه زنجان میان دانشگاه های نامدار جهان
رتبه دانشگاه زنجان میان دانشگاه های نامدار جهانی و آسیایی



دانشگاه زنجان در جمع دانشگاههای معتبر جهان و آسیا

براساس پایگاه رتبه بندی آموزش عالی تایمز (Times Higher Education) در سال 2019، دانشگاه زنجان رتبه 1001+ کسب نمود. این دانشگاه در حوزه علوم مهندسی و علوم پایه فیزیکی (از جمله شیمی، فیزیک، زمین شناسی، محیط زیست، آمار و ریاضی) رتبه 600 تا 800 و در حوزه علوم زیستی (کشاورزی، زیست شناسی و تربیت بندی) رتبه 800 تا 1000را بدست آورد.

دانشگاه زنجان نیز رتبه 350-301 را بین دانشگاههای آسیایی کسب نمود.

لازم به توضیح است که پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است. این رتبه بندی از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با جامعه/ صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است که دانشگاه‌های جهان را رتبه بندی می‌کند. ایران در سال ۲۰۱۹ دارای ۲۹ دانشگاه در بین دانشگاههای رتبه بندی شده است و دانشگاه زنجان جزء 22 دانشگاه برتر ایران قرار گرفته است. در رتبه بندی جهانی، سه دانشگاه آکسفورد و کمبریج (از انگلیس) و استنفورد (از آمریکا) در رتبه بندی سال ۲۰۱۹ به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم و نیز دانشگاه‌های MIT، صنعتی کالیفرنیا، هاروارد، پرینستون، ییل و کالج لندن به ترتیب دررتبه های ۴ الی ۱۰ دنیا قرار گرفته اند. در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان سه دانشگاه از کشور انگلستان و ۷ دانشگاه از ایالات متحده بوده اند. کشور آمریکا با ۱۷۲ دانشگاه، انگلیس ۹۸ دانشگاه، آلمان ۴۷ دانشگاه، استرالیا ۳۵ دانشگاه، فرانسه ۳۴ دانشگاه و کانادا ۲۷ دانشگاه در این رتبه بندی داشته اند. دانشگاه سوربن فرانسه با کسب رتبه ۷۳ بالاترین رتبه را در میان دانشگاه‌های تازه وارد ( newcomer)  دررتبه بندی دارد. در میان دانشگاه‌های برتر کشورهای اسلامی، عربستان سعودی در بازه ۲۵۰-۲۰۱، مالزی و امارات متحد عربی در بازه ۳۵۰-۳۰۱، ایران، ترکیه و اردن در بازه ۴۰۰-۳۵۱ بهترین رتبه جهانی را کسب کرده اند. در مجموع از میان کشورهای اسلامی تنها ۱۱ دانشگاه رتبه زیر ۵۰۰ داشته اند. در سال ۲۰۱۹ ایران گوی سبقت را از ترکیه ربوده است و با ۲۹ دانشگاه نسبت به ترکیه که ۲۳ دانشگاه در رتبه بندی حاضر دارد پیشی گرفته است، این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ جایگاه ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر، بعد از کشور ترکیه کشورهای اسلامی در منطقه قرار گرفته بود. در بین کشورهای اسلامی منطقه، کشورهای مالزی، پاکستان و عربستان به ترتیب با ۱۱، ۹ و ۶ دانشگاه پس از ایران و ترکیه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی داشته اند. در این رتبه بندی کشور ترکیه ۵، عربستان ۴ مالزی ۲ دانشگاه با رتبه زیر ۱۰۰ داشته است.

نتایج رتبه بندی بین المللی تایمز ۲۰۱۹ در آسیا نشان دهنده رشد چشمگیر ۶۰ درصدی حضور دانشگاه‌های کشور در این رتبه بندی است. در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی سال ۲۰۱۹ از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۲۹ دانشگاه وجود داشته که ۴ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. رتبه بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۱۹، تعداد ۴۱۷ دانشگاه را از ۲۷ کشور در بردارد. در این رتبه بندی دانشگاه شین هوا (Tsinghua University ) از کشور چین رتبه اول را در بین دانشگاه‌های آسیایی به خود اختصاص داده است. دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ به ترتیب رتبه دوم و سوم را دارند. در منطقه آسیا، کشور چین با ۷۲ دانشگاه و کسب رتبه جهانی ۲۲ توسط دانشگاه شینگ هوا بهترین رتبه جهانی در میان دانشگاه‌های آسیا معرفی شده و کشور سنگاپور با دو دانشگاه و کسب رتبه جهانی ۲۳ توسط دانشگاه NUS در جایگاه بعد قرار دارد. کشور ژاپن با ۱۰۳ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه و دانشگاه توکیو رتبه جهانی ۴۲ را کسب کرده است. کشور چین ۷ دانشگاه، ژاپن ۲ دانشگاه و سنگاپور نیز ۲ دانشگاه رتبه زیر ۲۰۰ داشته اند. ایران نیز در سال ۲۰۱۹ دارای ۲۹ دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر آسیایی بوده است که این تعداد در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۸ دانشگاه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۴ دانشگاه بوده است. ایران نه تنها به لحاظ تعداد دانشگاه، بلکه به لحاظ جایگاه نیز در سال ۲۰۱۸ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. دانشگاه نوشیروانی بابل که برترین دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز معرفی شده است توانسته جایگاه ۴۳ آسیا را اخذ کند.

جدول زیر دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه بندی را نشان می‌دهد.

جدول تعداد و رتبه دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه بندی بین المللی و رتبه بندی کشورهای آسیایی تایمز ۲۰۱۹

رده

دانشگاه

رتبه جهانی ۲۰۱۹

رتبه آسیایی ۲۰۱۹

رده

دانشگاه

رتبه جهانی ۲۰۱۹

رتبه آسیایی ۲۰۱۹

۱

صنعتی نوشیروانی بابل

۴۰۰-۳۵۱

۴۳

۱۷

دانشگاه شهید بهشتی

۱۰۰۰-۸۰۱

۲۵۰-۲۰۱

۲

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۶۰۰-۵۰۱

۸۰

۱۸

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۱۰۰۰-۸۰۱

۲۵۰-۲۰۱

۳

دانشگاه صنعتی شریف

۸۰۰-۶۰۱

۸۶

۱۹

شهید مدنی آذربایجان

۱۰۰۰-۸۰۱

۳۰۰-۲۵۱

۴

دانشگاه کاشان

۶۰۰-۵۰۱

۹۹

۲۰

دانشگاه گیلان

۱۰۰۰-۸۰۱

۳۰۰-۲۵۱

۵

دانشگاه علم و صنعت

۸۰۰-۶۰۱

۱۰۷

۲۱

دانشگاه اصفهان

۱۰۰۰-۸۰۱

۳۰۰-۲۵۱

۶

دانشگاه صنعتی اصفهان

۸۰۰-۶۰۱

۱۰۹

۲۲

دانشگاه زنجان

۱۰۰۱+

۳۵۰-۳۰۱

۷

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۸۰۰-۶۰۱

۱۲۹

۲۳

دانشگاه ارومیه

۱۰۰۱+

۳۵۰-۳۰۱

۸

دانشگاه تهران

۸۰۰-۶۰۱

۱۳۴

۲۴

دانشگاه خوارزمی

۱۰۰۱+

۳۵۰-۳۰۱

۹

دانشگاه صنعتی شیراز

۸۰۰-۶۰۱

۱۳۸

۲۵

دانشگاه الزهرا

۱۰۰۱+

۴۰۰-۳۵۱

۱۰

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۸۰۰-۶۰۱

۱۵۰

۲۶

دانشگاه یزد

۱۰۰۱+

۴۰۰-۳۵۱

۱۱

دانشگاه تبریز

۸۰۰-۶۰۱

۱۵۵

۲۷

شهید باهنر کرمان

۱۰۰۱+

۴۰۰-۳۵۱

۱۲

دانشگاه مازندران

۱۰۰۰-۸۰۱

۱۸۵

۲۸

دانشگاه صنعتی شاهرود

۱۰۰۱+

۴۰۰-۳۵۱

۱۳

دانشگاه شیراز

۱۰۰۰-۸۰۱

۱۹۵

۲۹

دانشگاه بیرجند

۱۰۰۱+

۴۰۱+

۱۴

دانشگاه فردوسی مشهد

۱۰۰۰-۸۰۱

۲۵۰-۲۰۱

 

 

 

 

۱۵

خواجه نصیرالدین طوسی

۱۰۰۰-۸۰۱

۲۵۰-۲۰۱

 

 

 

 

۱۶

دانشگاه علوم پزشکی ایران

۱۰۰۰-۸۰۱

۲۵۰-۲۰۱

 

 

 

 

 

 

 


ارسال شده در مورخه: 21-02-1398

آخرين اخبار با موضوع: دفتر همکاریهای علمی بین المللی

امضای تفاهم نامه با دانشگاه یورال روسیه

امضای تفاهم نامه ی همکاری عملی و فرهنگی بین المللی بین دانشگاه زنجان و یورال روسیه (28-01-1403)

   

معرفی فرصت مطالعاتی در کشور سوئیس

وبینار معرفی فرصت مطالعاتی در کشور سوئیس (28-06-1402)

   

موفقیت تیم ورزشی دانشگاه زنجان

موفقیت تیم ورزشی دانشگاه زنجان در مسابقات دانشگاههای جهان (18-06-1402)

   

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی (دانشگاه تربیت مدرس، 15-16 اسفند 1401) (29-01-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر همکاریهای علمی بین المللی

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی