خانه  :: اساتید  :: اخبار

سیستم ارتباط نوری در فضای آزاد در دانشگاه زنجان ساخته شد
نسخه اول این سیستم نیز به طور مستقیم از ورودی و خروجی استاندارد تجهیزات مخابراتی استفاده می‌کند.



تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸

 مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در این نسخه نیز تکنولوژی مورد استفاده کاملا بومی بوده و برای بهینه ‌سازی نسخه دوم اقدامات نوآورانه‌ی جدیدی به کار گرفته شده است.

علی سپهری اظهار داشت: در نسخه دوم این سیستم امکان برقراری ارتباط با تکنولوژی فناوری مبتنی بر ارتباطات نوری ( FSO ) از فاصله ۴۰ متری به فاصله ۱۲۰ متری امکان‌ پذیر شده است و همانند نسخه اول این سیستم نیز به طور مستقیم از ورودی و خروجی استاندارد تجهیزات مخابراتی استفاده می‌کند و در تطابق کامل با تجهیزات مخابراتی موجود و پروتکل های به کار گرفته شده در شبکه‌های رایانه‌ای ( TCP/IP و TDM )در لینک‌های سیستم های انتقال نوری (SDH) و فناوری اتصال شبکه های محلی ( Ethernet) است.  وی خاطرنشان کرد: نسخه دوم اندفای دانشگاه زنجان هم اکنون امکان برقراری ارتباط نوری در فضای آزاد و در شرایط واقعی را بین ۲ ساختمان فیزیک دانشکده‌ ی علوم و ساختمان علوم طبیعی محقق ساخته است که لینک پایداری با پهنای باند ۱۵۰ بیت در ثانیه را بین این ۲ ساختمان فراهم می‌کند.

سیستم های ارتباط نوری در فضای آزاد یا به اختصار اندفا در مواردی که امکان بهره‌برداری از فیبر نوری با دشواری صورت می‌پذیرد مانند عبور فیبر از عرض رودخانه، ایجاد ارتباط امن بین ۲ مرکز برای شرایط اضطراری و لینک پشتیبان ارتباطی در فواصل نزدیک از جمله کاربردهای آن است. تلاش برای ساخت نمونه نیمه صنعتی از نمونه آزمایشگاهی و تحقیقات برای افزایش برد سیستم تا ۵۰۰ متر و بالاتر در حال انجام است که ادامه این پروژه حمایت دستگاه های ذیربط را می‌طلبد.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه زنجان گفت: این طرح قسمتی از پروژه دکتری هادی بخشی از دانشجویان دانشگاه زنجان بود که با راهنمایی دکتر احمد درودی از اساتید گروه فیزیک و مساعدت شرکت مخابرات منطقه زنجان به ثمر رسید.

همین خبر در خبرگزاری ایرنا

;
ارسال شده در مورخه: 02-10-1398