خانه  :: اساتید  :: اخبار

بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهور از دانشگاه
دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور طی سفر یک روزه مهمان استان زنجان و دانشگاه زنجان شد



دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور طی سفر یک روزه در تاریخ 8 مهرماه مهمان استان زنجان و دانشگاه زنجان بود.

در این سفر که با برنامه ریزی فشرده صورت گرفته بود پس از حضور در شهرک صنعتی خرمدره و سپس افتتاح مرکز نوآوری ایده پردازی علم و فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ساعت 9 صبح برای بازدید از روند و پیشرفت پروژه‌های مجتمع فناوری- مرکز نوآوری و فضای کار مشترک- بازدید از نمایشگاه محصولات فناورانه مرکز رشد و بازدید از کارگاه طراحی مهندسی و خدمات نمونه سازی وارد دانشگاه شد.

لازم به توضیح است تیمی متشکل از سه شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه زنجان با تخصص های اپتیک، الکترونیک، مکانیک و بیولوژی برای اولین بار در ایران اقدام به طراحی دستگاه منحصر به فرد ریل تایم پی سی آر با قابلیت های فوق العاده ویژه نموده اند. در طراحی، نمونه سازی و بهینه سازی که برای مدت حداقل 6 ماه توسط این تیم در آزمایشگاه های دانشگاه زنجان انجام گرفته است برخی ویژه گی های پایه دستگاه ریل تایم پی سی آر ازجمله سرعت جابجایی دماها بهبود فوق العاده پیدا نموده است. همچنین با استفاده از سیستم هایپر اسپکتر امکان اضافه کردن کانال های تشخیصی بسیار متنوع بر روی این دستگاه فراهم آمده است.

بازار وسیع هدف این دستگاه شامل همه آزمایشگاه های بیولوژی مولکولی پزشکی و غیر پزشکی در بخش های دولتی و خصوصی در داخل و خارج کشور می باشد. همچنین با خلاقیت ویزه همکاران این دانش و فناوری فراهم شده که دستگاه های PCR معمولی تبدیل به فرم Real Time PCR گردد که علاوه بر گشایش فوق العاده در انجام انبوه تست های تشخیص بیماری کرونا در سطح کشور، امکان حضور در بازار هدف خدمات فنی تخصصی برای شرکت فراهم گردیده است.

 دکتر ستاری بعد از یک ساعت 20 دقیقه حضور و دریافت گزارش های لازم، دانشگاه زنجان را به مقصد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه ترک نمود.

وی پس از حضور در نمایشگاه  پارک علم و فناوری زنجان، بعدازظهر شرکت در جلسه "اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید" و همچنین "نشست خبری" با اصحاب رسانه را در برنامه خود قرار داده بود.

 

پروژه های دانشگاه زنجان که مورد بازدید معاون علم و فناوری رییس جمهور قرار گرفت به شرح زیر است:

1- مجتمع فناوری دانشگاه زنجان

این مجتمع با هدف ایجاد فضاهای کارگاهی تولیدی کوچک برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نوپا در مساحتی بالغ بر 10 هکتار در داخل دانشگاه زنجان ایجاد شده است. فاز اول این مجتمع مشتمل بر 12 کارگاه فنی  125 مترمربعی و 7 هکتار زمین زراعی برای شرکت‌های فناور کشاورزی می‌باشد. حامیان مالی دانشگاه در این پروژه، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده‌اند که امید است با تداوم حمایت ایشان فاز اول تکمیل شده و در دهه فجر 1399 افتتاح گردد. در فاز دوم نیز ساخت مجموعه گلخانه‌‌های فناوری 7000 مترمربعی، ساختمان دفاتر شرکت‌های فناور و سوله‌های کارگاهی فنی منظور شده است. گلخانه‌های مزبور با هدف توسعه فعالیت‌های فناورانه در تولیدات گلخانه‌ای در صورت حمایت نهادهای فوق تا اردیبهشت 1400 قابل افتتاح و بهره‌برداری خواهند بود.

2- مرکز نوآوری و فضای کارمشترک دانشگاه زنجان

این مرکز با هدف ایجاد محیطی برای شکل‌گیری هسته‌های فناور در راستای ایده‌های فناورانه در مساحتی بالغ بر 660 مترمربع با همکاری مرکز رشد و کتابخانه مرکزی دانشگاه زنجان در فضای بین این دو بخش ایجاد می‌شود. حامی مالی دانشگاه در این پروژه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده‌ است که امید است با تداوم حمایت ایشان عملیات اجرایی آن تکمیل شده و در دهه فجر 1399 افتتاح گردد.

3- بازدید از نمایشگاه محصولات فناورانه مرکز رشد دانشگاه زنجان

در این نمایشگاه 10 شرکت فناور و دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه زنجان به ارائه محصولات خویش به معاون محترم رئیس جمهور و هیأت همراه نمودند که مورد استقبال ایشان قرار گرفت. درخواست این شرکت‌ها از ایشان افزایش تسهیلات مالی معاونت علمی و فناوری از طریق صندوق پژوهش و فناوری اشراق استان بود.

همچنین از 4 محصول فناورانه جدید این شرکت‌ها توسط آقای دکتر ستاری رونمایی شد. این محصولات عبارت بودند از: پربورات سدیم (شرکت شیمی کانه ایرانیان)، عصاره جلبک دریایی (شرکت زیست نهاده پویا)، بیومالچ (شرکت زیست پایا صنعت زنجان) و خوراک مرغ و ماهی با پروتئین بالا (شرکت سلامت سبز دانش پژوه اشراق)

4- توسعه کارگاه طراحی مهندسی و خدمات نمونه‌سازی دانشگاه زنجان

هدف توسعه این کارگاه، ارتقاء توانمندی ارائه خدمات طراحی مهندسی، مهندسی معکوس و نمونه‌سازی به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است. کارگاه مزبور حلقه مهم و تأثیرگذار از روند تبدیل یک ایده فناورانه به محصول و تجاری‌سازی ایده می‌باشد. از آنجاییکه فراهم کردن تخصص و امکانات طراحی و نمونه‌سازی برای اغلب افراد و شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا مقدور نبوده و اقتصادی نمی‌باشد، وظیفه این کارگاه ارائه خدمات موردنیاز به این شرکت‌ها شامل طراحی مهندسی، مهندسی معکوس و نمونه‌سازی محصول جهت تبدیل ایده‌های نو به کالا و محصول و تست کارکرد و مشاوره برای بهینه‌سازی طرح و در نهایت تجاری‌سازی می‌باشد و از این‌رو تکمیل کننده و تسهیل کننده فعالیت مرکز نوآوری و مجتمع فناوری دانشگاه خواهد بود. کارگاه مزبور در حال حاضر در یک فضای کارگاهی 200 متری فعال است و به زودی به فضای کارگاهی جدید 250 مترمربعی آماده بهره‌برداری در دانشکده مهندسی دانشگاه زنجان انتقال خواهد یافت که امید است با حمایت مالی معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکمیل تجهیزات آن در فضای مناسب جدید شاهد افتتاح رسمی و آغاز ارائه خدمات در دهه فجر 1399 باشیم.

5- افتتاح کارگاه‌های فنی

این کارگاه‌ها در مساحتی بالغ بر 1000 مترمربع در چهار بخش برای فعالیت‌‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه رشته‌های فنی مهندسی دانشگاه زنجان ساخته شده و آماده بهره‌برداری می‌باشند.

 

عکس های بازدید را در آلبوم تصاویر دانشگاه مشاهده نمایید.

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 08-07-1399

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

حضور دانشگاه زنجان در نشست همکاری علمی دانشگاههای ایران با حوزه بریکس

با حضور دانشگاه زنجان، اولین نشست همکاری علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس برگزار شد. (04-02-1403)

   

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان