خانه  :: اساتید  :: اخبار

درخشش دوباره پژوهشگر دانشگاه زنجان
تجلیل از دکتر علی رمضانی با عنوان پژوهشگر برگزیده، در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده



دکتر علی رمضانی عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان بعنوان پژوهشگر برگزیده کشور در گروه علوم پایه در "بیست و یکمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور (1399)" انتخاب شد و طی مراسمی با حضور معاون اول رییس جمهور بصورت حضوری- مجازی در روز سه شنبه 25 آذرماه از این پژوهشگر برگزیده تجلیل بعمل خواهد آمد.

در دستورالعمل بیست ویکمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور آمده است: «دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و واحدهای پژوهشی (غیر از موارد وابسته به وزارت خانه‌ها  و سازمان‌های اجرایی) و حوزه های علمیه می‌توانند حداکثر سه نفر عضو هیات علمی به عنوان پژوهشگر واجد شرایط بر اساس ماده ۵ معرفی کنند.

هر یک از پارک‌های‌ علم و فناوری و مراکز رشد (مستقل و یا وابسته به دانشگاهها، واحدهای پژوهشی و سازمان‌های اجرایی) دانشگاهها و واحدهای پژوهشی نیز میتوانند حداکثر یک نفر فناور واجد شرایط بر اساس ماده ۶ معرفی کنند.

وزارتخانه ها و سازمانهای اجرایی می‌توانند از مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری تحت پوشش حداکثر یک نفر به عنوان پژوهشگر واجد شرایط بر اساس ماده ۵ و یک نفر فناور واجد شرایط بر اساس ماده ۶ معرفی کنند.

وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی در گروه تخصصی علوم پزشکی حداکثر ۳ نفر پژوهشگر بر اساس ماده ۵ یا فناور بر اساس ماده ۶ معرفی کنند که پس از ارسال به دبیرخانه جشنواره توسط کمیته علمی بررسی نهایی انجام می شود.

دستاوردهای پژوهشی معرفی شدگان توسط کمیته علمی جشنواره با تعیین هیات داوری  در قالب کارگروه های تخصصی بررسی و افراد برگزیده منتخب می‌شوند. فعالیت‌های پژوهشی و فناوری انجام شده باید طی پنج سال منتهی به مهر ماه سال جاری صورت گرفته باشد. دانشگاه‌ها یا واحدهای پژوهشی یا فناوری و دستگاه‌های اجرایی برای معرفی پژوهشگر و فناور می‌توانند از طریق هیات ممیزه، شورای پژوهش و فناوری و یا هیات داوری به ریاست معاون پژوهشی و فناوری خود اقدام کنند.

مبنای محاسبه امتیازات پژوهشی و فناوری پژوهشگران آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی و شاخص‌های مواد ۵ و ۶ دستورالعمل است. پژوهشگران معرفی شده علاوه بر احراز شرایط این دستورالعمل باید در رشته موضوعی خود از شاخص های کیفی نظیر شاخص هرش(H-index) ومیزان ارجاعات(Citation) بالا برخوردار باشند و نباید در نشریات نامعتبر مقاله داشته باشند. افرادی که در گذشته به عنوان پژوهشگر یا فناور در این جشنواره انتخاب شده اند نمی توانند مجددا به عنوان برگزیده انتخاب شوند.

علاوه بر انتخاب پژوهشگران بر اساس ردیف های ماده ۴، تعدادی از پژوهشگران از میان آخرین فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا در پایگاه های استنادی بین المللی با توجه به حوزه تخصصی و زمینه پژوهشی در دبیرخانه جشنواره بررسی و در صورت احراز شرایط انتخاب می‌شوند.

برگزیده‌های انجمن‌های علمی و نشریات علمی توسط دبیرخانه‌های مربوطه در وزارتین و حوزه علمیه بر اساس ارزیابی سالانه به دبیرخانه جشنواره جهت بررسی و انتخاب نهایی معرفی می‌شوند.

بر اساس اعلام وزارت علوم، حامیان پژوهش و فناوری و ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری انتخاب می‌شوند.

بر اساس آن چه در ماده ۵ این دستورالعمل آمده است،  مهمترین شاخص‌های انتخاب پژوهشگر عبارتند از:

۱- نقش‌آفرینی موثر پژوهشگر در تولید علم (داشتن مقالات کلیدی و کیفی، وضعیت شاخص‌های علمی سنجی، پژوهش در مرز دانش، مرجعیت علمی)

۲- نقش پژوهشگر در ارتباط با صنعت جامعه، و داشتن طرح‌های پژوهشی داخلی یا خارجی، و تقاضا محور با کارفرمای معتبر

۳- نقش پژوهشگر در حل مشکلات یا رفع نیازهای کشور

۴- فعال بودن پژوهشگر در عرصه بین المللی و مجامع علمی و بین‌المللی،

۵- برنامه محوری پژوهشگر و تمرکز در انجام پژوهش‌های هدفمند و اجتناب از پراکنده کاری

۶- نقش پژوهشگر در خلق آثار فاخر (اثر هنری کتاب، تصنیف، نظریه پردازی، و ...)

۷– ثبت اختراع و اکتشاف و ابتکار

در ماده ۶ این دستورالعمل  که مربوط به مهمترین شاخص‌های انتخاب فناور برتر می شود، نقش طرح فناور در حل مشکلات یا رفع نیازهای کشور،  نقش آفرینی موثر فناور در کارآفرینی و اشتغال، میزان فروش محصول فناور و میزان صادرات محصول، میزان تقاضا برای محصول از بازار هدف، سطح آمادگی فناوری و میزان پیچیدگی نوآوری محصول و  مستند سازی طرح یا محصول فناورانه بیان شده است.

;
ارسال شده در مورخه: 24-09-1399

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

غرس نهال به مناسبت روز درختکاری

کاشت3000 نهال به مناسبت روز درختکاری با حضور ریاست دانشگاه (22-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان