به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجتالاسلام دکتر نیکزادعیسیزاده، در نشست مدیران گروههای معارف اسلامی و معاونین آموزشی پژوهشی استانهای شمال غرب کشور، با ارائه بحث در رابطه با تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی و نیز در پاسخ به پرسشهای مدیران گروههای معارف اسلامی گفت: دغدغه ما این است که در کسوت مربی و استاد در تربیت نسل جوان انشاءالله موفق و در دوره پایان فعالیت از عملکرد و تلاشهای خود راضی باشیم.
حجت الاسلام عیسی زاده در این نشت که پنجشنبه در دانشگاه زنجان برگزار شد، افزود: دو مأموریت تعلیم و تربیت بر عهده ماست. ماموریتها سنگین است و بار مسئولیت گران، اگر کسانی در این میدان کوتاهی کنند، حق خدا است که بهای آن علم را از آنها بگیرد.
عیسیزاده در رابطه با اهمیت نقش انبیای الهی بیان کرد: اولین نقش انبیای الهی مربیگری است و فرق است بین مربی و معلم. معلم اگر آدرس میدهد، مربی فرد را با خود میبرد. ما چه بخواهیم و نخواهیم نقش انبیای الهی را داریم و باید در مسیر هدایت معنوی و سعادت دنیوی و اخروی مخاطب گام برداریم. ما باید خود را مسلح کنیم و هرگاه یک قدم برای تعلیم بر میداریم باید دو قدم برای تهذیب خودمان برداریم. ارتباط ما در کلاس صرفا ارتباط آموزشی نیست، بلکه تربیتی و فرهنگی است، به این معنی که استاد معارف سلسله ارتباطاتی را از ابتدای ترم تا پایان ترم و از ابتدای سال تا پایان سال و از ابتدای خدمت تا پایان خدمت برای خود در نظر بگیرد.
وی در رابطه با نیازمندیهای یک استاد معارف برای تاثیر گذاری، خاطرنشان کرد: یکی از چیزهای که استاد معارف نیاز دارد مخاطب شناسی است. اینکه در این رابطه استاد چه پیامی را باید بگوید و با مخاطب به چه شیوهای ارتباط را برقرار کند، امری مهم است و در یک نگاه توجه به ارکان ارتباط، خود بحث مفصلی است که عزیزان باید به آن توجه کنند.
معاون آموزشی پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها درباره انتظار رهبری از استادان معارف اسلامی اظهار کرد: کار استاد فقط تغذیه علمی نیست، بلکه تقویت روحیه معنوی و شخصیت معنوی است. کلاس معارف باید متقن و بهروز باشد و استاد باید با زبان دانشجو و ادبیاتی که برای دانشجو قابل فهم است حرف بزند.
وی با توجه به چشمانداز معاونت که تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی است، ادامه داد: استادان ما باید به مقوله تربیت دینی دانشجویان توجه داشته باشند که سر از سکولاریسم در نیاورند و در تراز انقلاب و منشأ اثر باشند. اگر یک جوان خوب تربیت شود، منشأ تحول است. یکی از نقشهای نهاد رهبری در دانشگاهها، تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد است که دشوار، حساس و سرنوشتساز خواهد بود. دستیابی به هدف والای تربیت نیروی متعهد و کارآمد به سه ضلع استاد، دانشجو و متون آموزشی بستگی دارد. تربیت معنوی و اخلاقی دانشجویان هدف نهایی است که ما باید آن را دنبال کنیم. در معاونت آموزشی پژوهشی باید اساتید عالم، دغدغهمند و آشنا به شیوههای نوین را جذب کنیم.
عیسیزاده افزود: سه گلوگاه مهم در معاونت داریم؛ گلوگاه اول جذب، گلوگاه دوم متون درسی و گلوگاه سوم حفظ و ارتقای اساتید است. حفظ و ارتقای گروههای معارف اسلامی یکی از دغدغههای جدی ماست. گروههای معارف، گروههای علمی و مستقل در دانشگاهها هستند. گروه معارف میبایست در عین برخورداری از جایگاه ویژه، همت خود را در تحقق برنامههای نهاد قرار دهد و تعامل دو طرفه بین گروه و دفتر نهاد برقرار باشد.
وی در آخر با اشاره به حوزه محتوای دروس گفت: تغییر در محتوا و ادبیات دروس معارف و رعایت معیارهای مهم برنامهریزی درسی در انتخاب محتوا لازم است. رعایت معیارهای مهم برنامهریزی برای انتخاب محتوا شامل این موارد میشود: تناسب نیاز فراگیران، هماهنگی با اهداف، رویکرد میان رشتهای، اهمیت و اعتبار علمی.
ادامه اخبار با موضوع نهاد مقام معظم رهبری
به منظور ارائه خدمات بهتر، هرگونه پیشنهاد و انتقاد سازنده خود را با ما در میان بگذارید