خانه  :: اساتید  :: اخبار

چاپ اثر فاخر «فرهنگ امروزین عربی-فارسی» نوشته دکتر آیت‌الله زرمحمّدی
طی آیینی از «فرهنگ امروزین عربی-فارسی» نوشته دکتر آیت‌الله زرمحمّدی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان رونمایی شد.



در سومین روز از سی‌ و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار گردید، طی آیینی از «فرهنگ امروزین عربی-فارسی» نوشته دکتر آیت‌اللّه زرمحمّدی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان رونمایی شد.

فرهنگ فاخر چهارجلدی امروزین عربی فارسی، فرهنگی جامع‌، روزآمد و کاربردی‌ است که در طیّ ۱۸ سال به دست دکتر آیت‌اللّه زرمحمّدی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان به رشته تالیف در آمده است.

بهروز صفرزاده، ویراستار و پژوهشگر فرهنگ‌نویسی در این مراسم درباره «فرهنگ عربی- فارسی» گفت: فرهنگ عربی‌- فارسی امروزی تألیف آیت‌الله زرمحمدی، حاصل حدود ۲۰ سال کار طاقت‌فرسای او است و فرهنگ‌نویسی کار بسیار سختی‌است. زرمحمدی استاد زبان عربی است و در این کتاب فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحات روز را به کار برده، کلمات و اصطلاحاتی که در فرهنگ امروز زبان عرب متداول است و این بزرگترین کاری است که یک فرهنگ‌ نویس می‌تواند انجام دهد. واژه‌ها و اصطلاحات رایج روز زبان عرب را همراه ترجمه دقیق آنها به کار برده که این موضوع در زمینه فرهنگ‌های دو زبانه عربی- فارسی بسیار ارزشمند است.

فرهنگ امروزین از ویژگی استخراج مستقیم داده‌ها از متون و نشریات کشورهای مختلف عرب‌ زبان - و نه برگردان سایر فرهنگ‌ها - و نیز برابریابی و برابرگزینی برپایه ادبیات داستانی و علمی و رسانه‌ای برخوردار است و نیاز فراگیران زبان عربی و مترجمان را تا حد بسیاری مرتفع می‌سازد. 

مَثَل که نقش کلیدی در زبان ایفا می‌کند در این فرهنگ، به وفور (بیش از ۲۴۰۰ مورد) گنجانده شده و معادل‌های فراوانی، برای آن ذکر شده است.

نکات کاربردی (۱۴۹ مورد با مثال) که در دل این فرهنگ جا خوش کرده، گویای تفاوت میان واژگان متقارب‌المعنا و بار معنایی هر کدام است و این فرق‌ها در قالب جملات کوتاهِ برگرفته از متون، تبیین شده است.

این فرهنگ توسط انتشارات آوای خاور در ۳۵‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

;
ارسال شده در مورخه: 09-04-1403

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

چاپ اثر فاخر «فرهنگ امروزین عربی-فارسی» نوشته دکتر آیت‌الله زرمحمّدی

طی آیینی از «فرهنگ امروزین عربی-فارسی» نوشته دکتر آیت‌الله زرمحمّدی عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان رونمایی شد. (09-04-1403)

   

حضور دانشگاه زنجان در نمایشگاه بین‌المللی دانشگاه ها در کشور سوریه

حضور دانشگاه زنجان در نمایشگاه بین‌المللی معرفی توانمندی‌های دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه (29-03-1403)

   

تقدیر سرپرست سازمان سنجش و آموزش از برگزاری شایسته آزمون سراسری

سرپرست سازمان سنجش و آموزش کشور از تلاشهای دانشگاه زنجان برای برگزاری شایسته آزمون سراسری تقدیر کرد (26-03-1403)

   

جشن وصال

جشن ازدواج 110 زوج (26-03-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان