خانه  :: اساتید  :: اخبار

برگزاری همایش ملی ابن فارس در دانشگاه زنجان
همایش ملی ابن فارس با حضورمشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم در دانشگاه زنجان برگزار شد.



همایش ملی ابن فارس کرسفی لغت شناس برجسته زبان عربی و از مفاخر تاریخی (قرن چهارم هجری قمری) کشور و استان زنجان امروز چهارشنبه 11 مهر ماه با حضور دکتر احمدرضا خضری مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، آیت الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان زنجان و امام جمعه شهر زنجان و دکتر جلال بازرگان رئیس دانشگاه زنجان در سالن همایش های بین المللی دانشگاه زنجان آغاز گردید و پنج شنبه 12 مهرماه در زادگاه وی شهر کرسف بپیگیری خواهد شد.

دراین همایش که با سخنرانی دکتر جلال بازرگان رئیس دانشگاه زنجان و رئیس همایش شروع شد بازرگان ضمن خیر مقدم به میهمانان و مدعوین  این همایش، به معرفی استان زنجان و دانشگاه زنجان پرداخت و از سبقه و پتانسیل بالای استان در زمینه های علمی و پژوهشی برای حاضرین گفت و این همایش را یکی از راه های معرفی و شناخت مفاخر علمی استان نام برد.

در ادامه از آیت الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان زنجان و امام جمعه شهر زنجان دعوت شد تا برای حاضرین سخنرانی نماید که ایشان با نام بردن از دانشمندان و مفاخر  علمی استان زنجان بویژه احمد ابن فارس زهراوی کرسفی به معرفی آثار و کتب این دانشمندان پرداخت و  مطالعه این آثار را لازمه شناخت آنان و خدمات آنان برای پیشرفت جامعه دانست.

پس از آیت الله خاتمی، دکتر آیت الله زرمحمدی دبیر همایش گزارشی از برنامه هایی در این همایش طی دو روز در دانشگاه زنجان و در شهر کرسف در زادگاه ابن فارس ارائه خواهد شد را برای حاضرین شرح داد که زندگی و زمانه، کارنامه علمی، مباحث زبانی و ادبی با محوریت ابن فارس، مباحث قرآنی و روایی با محوریت ابن فارس، تمدن اسلامی، زبان شناسی و ابن فارس، معرفی تلاش های فرهنگستان های زبان عربی در جهان عرب از محوریت های این همایش خواهد بود.

سپس با دعوت مجری برنامه دکتر احمدرضا خضری مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم پشت تریبون قرار گرفته و ابتدا درگذشت عزیزانی که در حادثه معدن طبس جان خود را از دست دادند تسلیت گفته و با خانواده های آنان ابراز همدردی کرده و همچنین شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را به مسلمانان جهان و محور مقاومت تبریک و تسلیت گفت.

خضری در سخنان خود به معرفی ابن فارس و آثار گوناگون وی پرداخت و افزود ابن فارس از بابت نگارش آثارش در زمینه های مختلف، ادیب، لغت شناس، مفسر، سیره نگار، شاعر و حتی علوم و دانش های دیگر از علمای بزرگ صده های میانی به شمار می رود و برای کسب دانش در این زمینه ها به شهرهای مختلف سفر کرده و در آنها زیسته است. وی با بیان اینکه پس از ظهور اسلام، جهان دیگری تشکیل شد که نه ایرانی بود و نه شامی و رومی و حجازی،یمنی و ترکی و نه هیچ جای دیگر و در عین حال متعلق به همه اینها بود، افزود جهان اسلام جهانی بود که نخ تسبیح و رشته اصلی آن به نام اسلام رقم خورده بود و در نتیجه ی اثرگذاری و اثر بخشی اسلام پدید آمده بود که بسیاری از دانشمندان و علمای آن دوران تعمدا خود را متعلق به جهان اسلام می دانستند.

ایشان با اشاره به آثار گوناگون ابن فارس وی را شخصیتی چند وجهی توصیف کرد که در زمینه های مختلف اثر گذار بوده است. و از آثار این دانشمند درباره زندگی و سیره پیامبر اکرم(ص) سه اثر وی را معرفی و نام برد که کتاب اخلاق النبی و تفسیر اسماء النبی کتاب هایی هستند که به صورت نسخه خطی موجود هستند و هنوز به زیور طبع آراسته نشده اند و تنها کتابی که در این زمینه از وی به چاپ رسیده کتاب "اوجز السیر لخیر البشر" است که به سیره نگاری ها درباره خیر البشر که منظور پیامبر اکرم (ص) است می پردازد. خضری در ادامه به معرفی سایر آثار ابن فارس پرداخت و شرح مختصری در خصوص این آثار ارائه داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این همایش در اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده تصاویر این همایش کلیک نمایید.

 

;
ارسال شده در مورخه: 11-07-1403

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

برگزاری همایش ملی ابن فارس در دانشگاه زنجان

همایش ملی ابن فارس با حضورمشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم در دانشگاه زنجان برگزار شد. (11-07-1403)

   

مراسم بزرگداشت شهید مقاومت سید حسن نصرالله

مراسم بزرگداشت شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مسجد باقرالعلوم (ع) دانشگاه زنجان برگزار شد. (09-07-1403)

   

کَرامَتُنا الشهادَة

پیام ریاست محترم دانشگاه زنجان دکتر جلال بازرگان در پی شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان (08-07-1403)

   

پیام ریاست دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی

آغاز سال تحصیلی جدید را به همه دانشگاهیان ارجمند به ویژه دانشجویان ورودی جدید صمیمانه تبریک عرض می‌نمایم. (02-07-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه