خانه :: اساتید :: اخبار
کنفرانس خبری اولین کنگره بین المللی پیشگیری از سرطان
نشست خبری اولین کنگره بین المللی پیشگیری از سرطان با حضور دکتر جلال بازرگان رئیس دانشگاه زنجان برگزار شد.



کنفرانس خبری اولین کنگره بین المللی پیشگیری از سرطان با حضور دکتر جلال بازرگان رئیس دانشگاه زنجان در حضور اصحاب رسانه و صدا و سیمای مرکز زنجان در سالن شهید شهریاری دانشگاه زنجان برگزار گردید.

گفتنی است اولین کنگره بین المللی پیشگیری از سرطان طی روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریورماه  در محل سالن همایش های بی المللی غدیر دانشگاه زنجان برگزار می‌شود. 

دکتر بازرگان با بیان اینکه دانشگاه در کنار وظایف اصلی خود اعم از آموزش و پژوهش، در ارتباط با مسائل اجتماعی پیرامون خود وظایفی دارد و حل مسائل جامعه در موضوعات مختلف، بخشی از وظایف سازمانی دانشگاه می باشد گفت: دانشگاه می تواند در ارتباط با صنعت و ارتباط مسائل اجتماعی و مشکلات مختلف جامعه گام مهمی بردارد که برگزاری کنگره پیشگیری از سرطان هم بخشی از وظایف ذاتی دانشگاه است که معاونت پژوهشی دانشگاه زنجان عهده دار این مسئولیت است و انجمن خیریه مهرانه نیز در این زمینه با دانشگاه زنجان همکاری می کند.

بازرگان در ادامه ابراز امیدواری کرد که نتیجه برگزاری چنین همایش‌هایی موجب کاهش ابتلا به بیماری سرطان در سطح استان و کشور و کاهش هزینه های درمان بیماران سرطانی را در پی داشته باشد.

دکتر امید رحمانی، دبیرکل نخستین کنگره بین المللی پیشگیری از سرطان نیز با بیان اینکه برنامه ریزی مربوط به این رویداد حدود یک سال قبل با دعوت انجمن خیریه مهرانه از دانشگاه زنجان آغاز شد، گفت: در این راستا کارگروه هایی نیز با عناوین زیر تشکیل گردید:

  1. کارگروه تولید محصولات کشاورزی سالم
  2. کارگروه تشکیل و راه اندازی رشته زندگی سالم
  3. کارگروه ترجمه و تالیف کتب و تولید محتوا
  4. کارگروه تاسیس مجله پیشگیری از سرطان
  5. کارگروه ارائه طرح های پژوهشی
  6. کارگروه برگزاری کنگره پیشگیری از سرطان که برگزاری این کنگره اولین خروجی این کارگروه ها می باشد.

رحمانی با عنوان اینکه از اهداف برتر این کنگره، کاهش هزینه‌های درمان بیمار و در نظر گرفتن این هزینه برای بحث پیشگیری است افزود: عبارت پیشگیری از سرطان معمولا ذهن را به سمت حوزه پزشکی سوق می دهد، ولی در پیشگیری مقدماتی که شامل حذف و کاهش عوامل خطرزا است، عمده این حوزه برعهده نهادهای غیر پزشکی قرار دارد.

دکتر محمدحسین شهیر دبیر علمی کنگره پیشگیری از سرطان نیز با اشاره به تشکیل دبیرخانه در دی‌ ماه ۱۴۰۲، بیان کرد: پذیرش مقاله‌ها از اردیبهشت امسال آغاز شده است که تعداد مقالات واصله 173مقاله بوده که از این تعداد ۱۱۶ مقاله پذیرش شده است، وی  اظهار  کرد: مقالات در هفت محور شامل تغذیه، اقتصاد، ژنتیک، جغرافیا و محیط زیست، مدل‌سازی هوش مصنوعی، روانشناختی و علوم ورزشی هستند. بیشترین تعداد مقاله به ترتیب از شهرهای زنجان، تهران و اصفهان است.

او افزود: این کنگره ۲۴ سخنران از کشورهای مختلف خواهد داشت.

 در بخش بعد این نشست دکتر حامد محمدپور قائم مقام کمیته پیشگیری از سرطان انجمن خیریه مهرانه نیز در این جلسه،‌ برگزاری این نشست را گامی مهم در ارتقای آگاهی عمومی در پیشگیری از سرطان عنوان کرد و گفت: پیشگیری فقط منحصر به مباحث ترویجی نیست بلکه شامل مولفه های مهمی مثل تغذیه سالم در فرایند مزرعه تا سفره است که نقش آفرینی نهادهای مختلفی را میطلبد که با توجه به امکانات دانشگاه زنجان از مزارع کشاورزی گرفت تا آزمایشگاه ها می توان در این مسیر گام مهم و بلندی را برداشت و انجمن خیریه مهرانه نیز آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه ها را دارد.


ارسال شده در مورخه: 25-06-1403