بازدید:42180 بروزرسانی: 03-07-1403
محمد تقی حیدری ؛ محسن احدنژاد روشتی؛ سعید محرمی
تحلیلی بر بازآفرینی اقتصادی شهر با رویکرد گردشگری گاسترونومی (مطالعه موردی: رویداد جشنواره آَش شهر زنجان) An analysis of city economic regeneration with a gastronomic tourism approach (Case study: Zanjan annual Aash Festival)
|
امروزه گردشگری بر غذا تأثیر گذاشته و این امر به شکلگیری محیط حمایتی و ایجاد زیرساختهای اولیه و درنهایت، به توسعة کارآفرینی منجر شده است. در این بین، گردشگری گاسترونومی، یکی از انواع گردشگری است؛ این گردشگری برای بازدیدکنندگانی جذابیت دارد که از سایر جهان با فرهنگ متفاوت به سایر کشورها قدم میگذارند و آمادة تجربة فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند. در این راستا پژوهش حاضر به سهم خود میکوشد فضای بازآفرینی اقتصادی شهر زنجان را با گردشگری گاسترونومی در چارچوب رویداد جشنوارة آش شهر زنجان پیوند دهد که سالانه در این شهر برگزار میشود. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی - تحلیلی است. همچنین به لحاظ روش کمی، و به لحاظ قلمرو زمانی، مقطعی (1398) بوده است. در این بررسی برای تجزیه و تحلیل دادهها به فراخور نیاز تحقیق از نرمافزارهای spss و Amos استفاده شده است. نتایج نشان میدهند توسعة زیرساختها و حمایت دولت از بخش خصوصی، مردم و کارآفرینان، مهمترین عامل بازآفرینی اقتصادی گردشگری گاسترونومی هستند. بررسی تحلیلی مبتنی بر تحلیل مسیر نیز نشان داد مؤلفههای نهادی (517/0) و اقتصادی (537/0)، از عوامل اصلی در شکلگیری و بازآفرینی اقتصادی گردشگری مبتنی بر گاسترونومی شهر زنجان بوده و در این میان، مؤلفة اقتصادی در قالب جریانهای اعتباری؛ منابع مالی و بازار، بیشترین نقش را بازآفرینی مکان با رویکرد گردشگری دارند و دولت باید فضایی فراهم کند تا شرایط برای رشد استارتاپها در خلق فضای مؤثر گردشگری در جشنوارة آش فراهم شود؛ بهطوریکه با فراهمکردن زیرساخت، استارتاپها و کسبوکارهای نوین در این فضا رشد و توسعه پیدا کنند. نتایج این تحقیق به برنامهریزان حوزة گردشگری شهری کمک میکند تا شناخت بهتری نسبت به استفاده از ظرفیت های گردشگری شهر و رفع موانع بهره وری آن در چارچوب بازآفرینی موانع انطباق با بازآفرینی اقتصادی شهر پیدا کنند و برای رفع این موانع، اقدامات و تصمیمات لازم را به عمل آورند. |